Friday, June 21, 2013

TPP tiada faedah: Pakar ekonomi

19 Jun 2013 SHAH ALAM - Pakar ekonomi menyifatkan perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) tidak mempunyai kesan positif kepada penggun... thumbnail 1 summary
19 Jun 2013

SHAH ALAM - Pakar ekonomi menyifatkan perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) tidak mempunyai kesan positif kepada pengguna sebaliknya hanya memberi beban kewangan kepada golongan berpendapatan rendah.

Pensyarah Ekonomi Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Amir Baharuddin berkata, walaupun perjanjian itu masih belum dimeterai, kerajaan perlu melihat sejauh mana kesan TPP kepada orang ramai sebelum membuat keputusan muktamad.


TPPA: MTEM DI KOTA BHARU 

"Saya tidak nampak perjanjian ini beri sebarang faedah kepada pengguna, malah TPP lebih banyak beri kesan buruk kerana harga barang akan naik. Kerajaan perlu lihat adakah kesan baik lebih banyak dari buruk atau sebaliknya sebelum bersetuju menyertai perjanjian ini," katanya kepada Sinar Harian ketika mengulas sama ada perjanjian TPP akan beri kesan secara langsung kepada golongan berpendapatan rendah jika dilaksanakan.

Menurutnya, pengguna akan terima kesan akibat terma perjanjian tersebut yang pastinya menguntungkan Amerika Syarikat (AS)sebagai kuasa utama ekonomi dunia dan bukan negara lain.

"Kita perlu melihat sejarah lampau sebagai contoh dari perjanjian Pangkor 1874 sehingga perjanjian Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO), semuanya tidak menguntungkan kita.
"Kita juga perlu ingat, jika AS tergesa-gesa untuk membuat sesuatu perjanjian pastinya, perjanjian itu tidak akan beri kebaikan kepada orang lain," katanya.

Selain Malaysia dan AS, sembilan lagi negara yang menyertai TPP adalah Australia, Brunei, Kanada, Chile, Mexico, New Zealand, Peru, Singapura dan Vietnam manakala Jepun dijangka menjadi negara ke-12 menyertai TPP semasa rundingan seterusnya pada 15 hingga 25 Julai ini di Kuala Lumpur.

Perjanjian TPP dipercayai akan memberi kesan buruk kepada Malaysia terutama dalam bekalan ubat-ubatan dan industri padi.

Amir berkata, kesan ke atas kedua-dua industri ini adalah yang paling ketara kerana AS masih memegang autonomi terutama terhadap ubat-ubatan asli.

"Kesan terhadap padi pula adalah, jika AS menjual harga padi dengan murah, ini akan memberi saingan hebat kepada syarikat tempatan. Kemungkinan pengeluaran beras negara akan berkurangan," katanya.

Menurutnya, negara tidak dapat membeli barang yang lebih murah dari negara-negara luar selain peserta TPP, dan kebanyakan barang keperluan pengguna negara ini adalah produk AS.
Kajian Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) menunjukkan TPP akan menaikkan harga ubat-ubatan 60 hingga 80 peratus lebih tinggi berbanding sekarang.

Menurut laporan MTEM, AS mahu semua negara TPP bersetuju dengan hak Harta Intelek (IP) yang hanya akan beri pulangan tinggi kepada syarikat farmasi negara itu.

Difahamkan, penekanan kepada hak IP ini hanya memberi keuntungan kepada syarikat gergasi kerana ubat generik, iaitu ubat lebih murah berbanding ubat asli namun mempunyai kesan yang sama dalam perubatan, tidak akan dibenarkan untuk dijual di pasaran negara peserta TPP.

TPP juga dijangka beri kesan buruk ke atas industri padi negara apabila beras dari AS yang menerima subsidi tinggi kerajaan negara itu, turut dipasarkan di Malaysia.

Bulan lalu, Kesatuan Kerjasama Pertanian Pusat Jepun turut menentang keputusan kerajaan negara itu menyertai rundingan TPP kerana petani Jepun bimbang mereka akan terpaksa bersaing dengan produk padi dari AS melalui penghapusan cukai produk pertanian.

"Berfikir tanpa kotak"

Ar Ra'isul Mutakallim, Tabligh Ki Zabaan (Lidah Tabligh) Hadrat Maulana Umar Palanpuri Rahmatullahu 'alaihi berkata: "Orang yang kuat adalah orang yang sanggup bertahan dalam arus kerosakan. Orang yang lebih kuat adalah orang yang sanggup melawan arus kerosakan. Namun orang yang paling kuat adalah orang yang sanggup merubah arah arus kerosakan hingga menjadi akannya arus kebaikan.”

“Dajjal bersama tenteranya mempunyai kekuatan yang amat istimewa dan amat tersusun. Begitu juga Yakjuj dan Makjuj membuat huru-hara di seluruh dunia. Kehebatan mereka tiada siapa yang dapat melawan dan orang beriman berundur dengan hanya makan zikir dan tasbih."

"Allah zahirkan kudratnya hanya dengan labah-labah yang kecil dijadikan asbab untuk menggigit tengkuk-tengkuk mereka hingga mati. Mayat mereka begitu busuk diseluruh dunia. Orang beriman tidak tahan terus berdoa pada Allah. Allah ta'ala hantarkan hujan dan banjir menghanyutkan mereka ke laut. Inilah yang akan berlaku di akhir zaman nanti."

"Amalan dakwah memisahkan hak dan batil seperti air menghanyutkan sampah dari emas dan logam-logam yang lain. Namun pekerja² agama jika wujud cinta dunia dalam hati mereka seperti emas dan disaluti logam-logam lain, maka banyak masalah yang akan timbul.”