Friday, May 31, 2013

Komen TUN Daim kepada Penasihat DS Najib: Jangan kalot

RAMAI 'CAI-CAI' PARA PENASIHAT "Cry over spilled milk..' terhadap komen Tun Daim... thumbnail 1 summary

RAMAI 'CAI-CAI' PARA PENASIHAT "Cry over spilled milk..' terhadap komen Tun Daim pada DS Najib

Sejauh manakah anda mengenali Tun Daim? Walaupun Tun Daim seorang yang 'low profile' dan pernah dikatakan berselipar sahaja menghadiri PAU, buah fikirannya tetap dikagumi.. Tun Daim dikenali sebagai satu-satunya Menteri Kewangan yang pernah bersama-sama Tun Dr. Mahathir memacu negara menghadapi 2 krisis ekonomi dunia.

Namun demikian, baik di dalam mahu pun di luar UMNO, ada saja pihak yang tidak menyenangi Tun Daim.. Walaupun Tun Daim sentiasa memilih untuk berdiam diri, pihak yang tidak menyenanginya itu sering cuba melaga-lagakannya dengan pemimpin lain..

Apabila Tun Daim membuka mulut mengatakan penasihat DS Najib patut dipecat kerana pencapaian UMNO/BN yang semakin merosot, ramai pulak di kalangan 'cai-cai' UMNO sendiri yang mengadu domba dengan menafsirkan bahawa Tun Daim mahukan kepimpinan UMNO itu diganti.. Sudah tentu ini akan menyebabkan perbalahan sesama ahli-ahli UMNO sendiri.. Pada kita, Tun Daim mahukan penasihat DS Najib yang wujud sejak zaman PM ke-5 itu digantikan.. Tun Daim pun dah TAHU bahawa bukannya UMNO yang mengalami kemerosotan sebaliknya sekutu-sekutu UMNO di dalam BN tuh..

Apabila DS Najib mengambil-alih kepimpinan daripada Tun Dollah, ramai yang tahu bahawa DS Najib masih mengekalkan sebahagian besar penasihat era PM ke-5 itu.. Malah, penasihat seperti 'Level 4 Boys' diberikan tempat pulak dalam glc-glc untuk meranapkannya dari dalam.. Walaupun DS Najib cuba mengurangkan kritikkan dengan tidak melantik 'Boss' Pemuda UMNO masuk kabinetnya pada masa itu, tetapi usaha untuk menjahanamkan reputasi kepimpinannya tetap berterusan secara sembunyi-sembunyi.. Contohnya,

1) PENASIHAT manakah yang mengatakan golongan muda khususnya di bandar cenderung kepada UMNO/BN?

2) PENASIHAT manakah yang mengatakan peratusan kaum 'Ah Beng' yang menyokong UMNO/BN semakin bertambah?

3) PENASIHAT manakah yang mengatakan Selangor dan Pulau Pinang akan kembali ke ditawan oleh UMNO/BN?

4) PENASIHAT manakah yang mengatakan bahawa UMNO/BN menguasai 'Cyber Warfare' pada hari ini?

5) PENASIHAT manakah yang mengatakan DS Najib merealisasikan 'New Politics' dalam pentadbirannya?

Kita tidak perlu pun menyebut sesiapa sebaliknya, memadai hanya dengan mengatakan jika anda membelek semula setiap berita berkenaan ini sejak tahun 2011, anda akan tahu siapakah gerangan para penasihat tersebut.. PRU-13 sudah berlalu dan anda sendiri sudah melihat setakat mana sangat kebenaran kata-kata para penasihat tersebut.. Itulah yang dikritik oleh Tun Daim sebenarnya.. Itulah yang sepatutnya dibersihkan oleh DS Najib..

Hari ini, para penasihat yang 'terasa' dengan kata-kata Tun Daim sudah cuba 'spin'kan pulak kenyataannya dengan mengatakan kononnya Tun Daim menyalahkan DS Najib.. Hebat bukan 'game' mereka? Sayangnya DS Najib tidak langsung mempedulikan saranan blog ini yang mengatakan perlunya pemilihan UMNO dilangsungkan sebelum PRU-13.. Jika tidak, sudah pasti para penasihat sebegini sudah pun dilenyapkan dari UMNO dan mereka akan beramai-ramai pakat menyeberang masuk ke PKR atau DAP bagi menjayakan agenda menjual kemerdekaan negara sendiri.

Apa pun, DS Najib tetap mempunyai 'bargaining chip' yang masih mahal. 88 kerusi parlimen untuk UMNO sahaja dan undi popular di 9 buah negeri masih memihak kepada BN.. Secara logiknya, apakah ini semua dapat dicapai sekiranya PM dan Ketua UMNO/BN pada hari ini ialah 'Pak Mertua' kepada Menteri Belia dan Sukan?

Anda patut lihat sendiri betapa merosot undi di parlimen Kepala Batas.. Sedangkan, DS Najib dalam senario kini menafikan nawaitu puak-puak PR yang cuma nak 112 kerusi parlimen aje? Kerajaan pesen apa nak dibentuk dengan kerusi parlimen banyak itu?

Namun demikian, ini bukanlah bermaksud DS Najib perlu mengekalkan kualiti kerja dalam UMNO/BN seperti sekarang.. Ada beberapa nasihat Tun Daim yang wajar DS Najib ikuti dengan segera.. Terlalu banyak petunjuk dan rahmat yang dapat dilihat menerusi keputusan PRU-13 kali ini.

Pihak-pihak dalam UMNO yang khianat dan menipu kepimpinan mereka tidak wajar lagi dibiarkan bebas. Mereka yang berotak liberal dan menguasai banyak agensi kerajaan dan glc-glc wajar disingkirkan.. DS Najib bertindak bijak apabila tidak menyenaraikan menteri dari Selangor, Pulau Pinang, MCA dan GERAKAN.

Itu langkah permulaan yang baik untuk pemulihan.. Lagi satu, DS Najib tidak perlu meletakkan sepupu 'AMARAN'nya memangku Menteri Pengangkutan.. BERIkan saja kepada Wakil Negeri Melaka atau mana-mana komponen BN dari Sabah dan Sarawak.

Kenapa perlu berMURAH HARI sedangkan SIFAT peMURAH itu langsung TIDAK diHARGAi dan diSYUKURi? KAUM 'AH-Beng' sejak sekian lama SINONIM dengan KOMUNIS dan FAHAMan EVANGELIST Kristian yang SESAT.. Inilah penyebab TIDAK wujudnya PERASAAN untuk berSYUKUR di dalam pemikiran mereka.. Jadik, jika berLEMBUT sekalipun biarlah berTEMPAT..

#The Sense, Credibility and Accountability

No comments

Post a Comment

"Berfikir tanpa kotak"

Ar Ra'isul Mutakallim, Tabligh Ki Zabaan (Lidah Tabligh) Hadrat Maulana Umar Palanpuri Rahmatullahu 'alaihi berkata: "Orang yang kuat adalah orang yang sanggup bertahan dalam arus kerosakan. Orang yang lebih kuat adalah orang yang sanggup melawan arus kerosakan. Namun orang yang paling kuat adalah orang yang sanggup merubah arah arus kerosakan hingga menjadi akannya arus kebaikan.”

“Dajjal bersama tenteranya mempunyai kekuatan yang amat istimewa dan amat tersusun. Begitu juga Yakjuj dan Makjuj membuat huru-hara di seluruh dunia. Kehebatan mereka tiada siapa yang dapat melawan dan orang beriman berundur dengan hanya makan zikir dan tasbih."

"Allah zahirkan kudratnya hanya dengan labah-labah yang kecil dijadikan asbab untuk menggigit tengkuk-tengkuk mereka hingga mati. Mayat mereka begitu busuk diseluruh dunia. Orang beriman tidak tahan terus berdoa pada Allah. Allah ta'ala hantarkan hujan dan banjir menghanyutkan mereka ke laut. Inilah yang akan berlaku di akhir zaman nanti."

"Amalan dakwah memisahkan hak dan batil seperti air menghanyutkan sampah dari emas dan logam-logam yang lain. Namun pekerja² agama jika wujud cinta dunia dalam hati mereka seperti emas dan disaluti logam-logam lain, maka banyak masalah yang akan timbul.”