Friday, February 3, 2017

SPINNING THE KARAMBIT (VIDEO)

"MELESTARI SENJATA RAHSIA WARISAN BANGSA" https://www.facebook.com/kiatlangkah3/videos/1430804230551451/ " Japuik japuik ta... thumbnail 1 summary
"MELESTARI SENJATA RAHSIA WARISAN BANGSA"
https://www.facebook.com/kiatlangkah3/videos/1430804230551451/

"Japuik japuik tabao (Jemput jemput, terbawa/terikut). Semba semba putuih (Disambar sambar, putus). Tibo di kulik cabiak (Kena ke kulit, koyak). Tibo di urek putuih (Kena ke urat, putus). Tibo di tulang patah (Kena ke tulang, patah). Minuman angkau darah (Minuman engkau darah). Makanan angkau daging (Makanan engkau daging). Maut menyapuik angkau (Maut menjemput engkau)."




KERAMBIT KIAT ٣ : KEPENTINGAN DRILL/LATIHTUBI PUTAR (CAKRA) KERAMBIT

Atas permintaan, saya buat ulasan sedikit di sini mengenai perkara yang sangat penting dalam urusan permainan kerambit. Penting tidak bermakna keseluruhan dari hakikatnya. Kalau saya pecahkan permainan kerambit kepada 3 bahagian, maka permainan kerambit itu bagi kami di KIAT 3 adalah;

i) CAKRA (putaran) kerambit yang mengelirukan.

ii) JURUS (tangan) kerambit yang tersorok dan;

iii) LANGKAH (kaki) yang mematikan.

Jurus dan langkah kita tidak buat sebutan di sini. Oleh itu kami sentuh hanya sebahagian dari yang sebahagian saja di sini. Alam maya bukanlah tempat yang baik untuk urusan ini. Lebih baik dengan bersemuka dan hadhir.

Maka, kepentingan drill latihtubi cakra kerambit bagi maksud ulasan di sini adalah seperti berikut;

1. "Menghidupkan" kerambit di tangan sebagai sebahagian dari anggota badan dan bukan semata² "extension"/sambungan dalam bentuk suatu senjata. Keunggulan dalam kaedah putaran di sini ialah penekanan kepada kaedah mencangkuk jari pada kerambit secara spontan & rifleks untuk menghasilkan grip dan pegangan yang kukuh agar kerambit tidak tercampak/jatuh dari orbit pusingan.

Kita biasa dengar tindakbalas umum yang kata kerambit bahaya dan boleh "makan tuan". Apa senjata sekalipun boleh makan tuan jika tidak ada kemahiran dalam menggunakannya. Kerana itu kita kata perlu ada keserasian dan kesebatian dalam permainan kerambit.

2. Kaedah putaran kerambit adalah penting untuk mengubah posisi pegangan (grip) pada kerambit. Kemahiran dalam kaedah putaran juga membolehkan ia (kerambit) di pegang secara santai dan bersahaja kerana mengubah kedudukan kepada posisi siap siaga boleh dilakukan kurang dari 1 saat.

Ada 3 pukulan (strike) asas dalam kerambit, di sebabkan rekabentuknya yang melengkung & pegangan unik pada cincin jari telunjuk.

i) Pukulan ke sisi depan (forehand swing).

ii) Pukulan kilas (backhand). Dan;

iii) Pukulan tusuk ke depan atau depan dari bawah ke atas. Kerambit pada lazimnya bermata dua (bilah tajam pada 2 belah).

Kaedah putaran kerambit adalah penting untuk mengubah posisi bilah kerambit bagi menghasilkan 3 aliran pukulan (strike) yang baru. Subset/ pecahan baru ini tidak dapat dihasilkan tanpa mengubah cara pegang kedudukan asal kerambit. Kedudukan yang baru akan menghasilkan aliran pukulan yang baru seperti berikut;

i) Libas/lanting depan (forehand).

ii) Lanting/libasan kilas (backhand). Dan;

iii) Pakuk/pauk ke depan.

3. Kaedah putaran kerambit yang betul menjadi silapmata yang mengelirukan dan menyukarkan untuk musuh melihat arah sebenar ia akhirnya mendatang.

- KIAT LANGKAH ٣

Kerambit baru di atas peti,
Dimain budak tangannya luka;
Selidik dahulu dengan teliti,
Takkan cempedak berbau nangka

Sawit dirata bersilang-silang,
Kerap ditarah buang rumpunnya;
Kerambit senjata untuk menyerang,
Silap langkah padah akibatnya.

No comments

Post a Comment

"Berfikir tanpa kotak"

Ar Ra'isul Mutakallim, Tabligh Ki Zabaan (Lidah Tabligh) Hadrat Maulana Umar Palanpuri Rahmatullahu 'alaihi berkata: "Orang yang kuat adalah orang yang sanggup bertahan dalam arus kerosakan. Orang yang lebih kuat adalah orang yang sanggup melawan arus kerosakan. Namun orang yang paling kuat adalah orang yang sanggup merubah arah arus kerosakan hingga menjadi akannya arus kebaikan.”

“Dajjal bersama tenteranya mempunyai kekuatan yang amat istimewa dan amat tersusun. Begitu juga Yakjuj dan Makjuj membuat huru-hara di seluruh dunia. Kehebatan mereka tiada siapa yang dapat melawan dan orang beriman berundur dengan hanya makan zikir dan tasbih."

"Allah zahirkan kudratnya hanya dengan labah-labah yang kecil dijadikan asbab untuk menggigit tengkuk-tengkuk mereka hingga mati. Mayat mereka begitu busuk diseluruh dunia. Orang beriman tidak tahan terus berdoa pada Allah. Allah ta'ala hantarkan hujan dan banjir menghanyutkan mereka ke laut. Inilah yang akan berlaku di akhir zaman nanti."

"Amalan dakwah memisahkan hak dan batil seperti air menghanyutkan sampah dari emas dan logam-logam yang lain. Namun pekerja² agama jika wujud cinta dunia dalam hati mereka seperti emas dan disaluti logam-logam lain, maka banyak masalah yang akan timbul.”