CHANNEL
TELEGRAM KIAT 3
Pautan
Grup KIAT ٣
Statemen
permasalahan:
"Mohon
pencerahan mengenai keluhan rasa dari kawan seperjuangan saya yg duduk
berhampiran dengan saya di Johor."
________________________
BISMILAHHIRAHMANNIRRAHIM
APAKAH ISTANA JOHOR AKAN MENEMPELAK KENYATAAN PRESIDEN DPMM, DATUK SYED ALI AL ATTAS INI:
Orang Melayu di Johor adalah orang Melayu paling miskin di Malaysia, kerana kos hidup meningkat kerana orang asing yang semakin ramai datang ke Iskandar Malaysia, kata presiden Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM), Datuk Syed Ali Alattas. Menurut Syed Ali, 80 peratus dari tanah di Iskandar Malaysia dimiliki orang asing menyebabkan Melayu di Johor kian terpinggir.
“Pada tahun 1800, Melayu Johor adalah paling kaya di negara ini, tetapi kini yang paling miskin, kerana kedatangan orang asing yang membeli tanah di sini, kita tidak lagi mampu untuk menampung kos hidup, terutamanya di Johor Bahru.
“Pembangunan Iskandar ini memundurkan dan meminggirkan orang Melayu dari segi ekonomi, dalam kes tanah dipunyai oleh bukan Melayu, terutamanya bangsa asing,” kata Syed Ali dalam sidang media di ibu pejabat DPMM hari ini.
DPMM juga menggesa kerajaan Malaysia untuk mengkaji semula projek Iskandar Malaysia, dengan memperuntukkan 30 peratus projek di Nusajaya kepada orang Melayu.
“Dalam resolusi Kongres Ekonomi Melayu Zon Selatan yang berlangsung pada 6 Januari lalu, kedudukan orang Melayu di Johor jauh ketinggalan dari segi perbezaan ekonomi.
“Orang Melayu di Kelantan lebih kaya di Johor kerana setiap ringgitnya lebih bernilai, umpamanya mereka boleh beli rumah banglo RM200,000 sedangkan di Johor RM1.5 juta,” katanya lagi.
Iskandar Malaysia, berkeluasan 221,634 hektar, meliputi keseluruhan daerah Johor Baharu, Mukim Jeram Batu, Mukim Sungai Karang, Mukim Serdat dan Pulau Kukup di dalam Mukim Ayer Masin, yang kesemuanya terletak dalam daerah Pontian. Sejak pelancarannya pada November 2006, koridor ekonomi itu telah menerima banyak kepentingan asing, bukan sahaja dari Singapura yang berjiran, malah dari Timur Tengah dan United Kingdom.
Kerajaan
telah menyenaraikan enam sektor yang disasarkan yang berasaskan perkhidmatan di
dalam industri kreatif, pendidikan, khidmat nasihat kewangan dan perundingan,
penjagaan kesihatan, logistik dan pelancongan bagi Iskandar Malaysia. Baru-baru
ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata beliau gembira bahawa
pelaburan di Iskandar Malaysia telah melepasi sasaran RM100 bilion dalam tempoh
enam tahun dan sebahagian besar daripada jumlah itu diperolehi baru-baru ini ~
The Malaysian Insider
Ishhhh.. macam mana boleh jadi macam tu pulak?
Ishhhh.. macam mana boleh jadi macam tu pulak?
Pemimpin UMNO kata mereka memperjuangkan nasib bangsa Malayu tapi apahal pulak dinegeri UMNO paling kuat dalam dunia Melayu boleh jadi paling miskin dalam Malaysia. Kalau di Penang pencacai UMNO kata Melayu terpinggir angkara DAP, di Johor ni UMNO yang berkuasa.. apahal pulak Melayu di Johor boleh terpinggir? Kesimpulan dari laporan di atas adalah ianya perlu bagi UMNO untuk menjadikan Melayu-melayu yang tinggal di negeri UMNO paling kuat dalam dunia itu kekal miskin dan semakin miskin. Ini penting buat pemimpin UMNO untuk kekal berkuasa kerana kemiskinan akan menghalang Melayu-melayu yang miskin itu dari punya capaian terhadap internet bagi membolehkan mereka membaca berita selain dari yang disiarkan oleh TV3 dan Utusan.
________________________
|| KIAT ٣ ||
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ
Dari Ibnu ‘Abbas, ia berkata bahwa Rasulullah shallallahu
‘alaihi wa sallam bersabda,
لَوْ
أَنَّ لاِبْنِ آدَمَ وَادِيًا مِنْ ذَهَبٍ أَحَبَّ أَنْ يَكُونَ لَهُ وَادِيَانِ ،
وَلَنْ يَمْلأَ فَاهُ إِلاَّ التُّرَابُ ، وَيَتُوبُ اللَّهُ عَلَى مَنْ تَابَ
“Seandainya
seorang anak Adam memiliki satu lembah emas, tentu ia menginginkan dua lembah
lainnya, dan sama sekai tidak akan memenuhi mulutnya (merasa puas) selain tanah
(yaitu setelah mati) dan Allah menerima taubat orang-orang yang bertaubat.”
(Muttafaqun ‘alaih. HR. Bukhari no. 6439 dan Muslim no. 1048)
Dalam
lafazh lain disebutkan,
عَنْ
عَبَّاسِ بْنِ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ سَمِعْتُ ابْنَ الزُّبَيْرِ عَلَى
الْمِنْبَرِ بِمَكَّةَ فِى خُطْبَتِهِ يَقُولُ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ النَ
ّبِىَّ
– صلى الله عليه وسلم – كَانَ يَقُولُ « لَوْ أَنَّ ابْنَ آدَمَ أُعْطِىَ وَادِيًا
مَلأً مِنْ ذَهَبٍ أَحَبَّ إِلَيْهِ ثَانِيًا ، وَلَوْ أُعْطِىَ ثَانِيًا أَحَبَّ
إِلَيْهِ ثَالِثًا ، وَلاَ يَسُدُّ جَوْفَ ابْنِ آدَمَ إِلاَّ التُّرَابُ ،
وَيَتُوبُ اللَّهُ عَلَى مَنْ تَابَ
Dari
Ibnu ‘Abbas bin Sahl bin Sa’ad, ia berkata bahwa ia pernah mendengar Ibnu Az
Zubair berkata di Makkah di atas mimbar saat khutbah, “Wahai sekalian manusia,
sesungguhnya Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: Seandainya manusia
diberi satu lembah penuh dengan emas, ia tentu ingin lagi yang kedua. Jika ia
diberi yang kedua, ia ingin lagi yang ketiga. Tidak ada yang bisa menghalangi
isi perutnya selain tanah. Dan Allah Maha Menerima taubat siapa saja yang mau
bertaubat.” (HR. Bukhari no. 6438).
Manusia
tidak pernah puas dengan harta. Itulah sifat dan watak orang zaman ini kecuali
yang Allah beri taufik untuk menyikapi harta dengan benar. Ada yang
menghabiskan waktunya hanya untuk urusan dunianya, sampai lupa melakukan
ketaatan dan lalai akan kehidupan kekal di akhirat.
Kebanyakan
dari kita, dari mula lahir sampai dewasa dan ke umur tua telah melihat dan
memahami hanya satu jalan utama untuk menyelesaikan masalah. Dari umur yang
kecil kita lihat diri kita hidup dalam sebuah negara yang ada kerajaan.
Kemudian dari masa ke semasa, masalah2 akan timbul, masalah ekonomi, masalah
sosial, masalah pendidikan, masalah agama dsbnya. Kemudian kita lihat manusia
saling bertekak. Di akhbar2, di television, media dan lebih2 lagi sekarang di
media sosial. Kemudian masalah samada diselesaikan sebahagian darinya, atau
bertambah buruk, atau disapu bawah karpet tak bagi nampak.
Kemudian
masalah2 ini timbul kembali dalam bentuk2 yang baru pula, atau masalah yang
sememangnya baru pula timbul dan seterusnya. Hakikatnya, tiada penyelesaian
kepada kebanyakan perkara masalah, konflik yang silih berganti.
1.
Polemik (Semua masalah dijadikan isu untuk berdebat, bertekak dan
dipertikaikan)
2.
Politik
3.
Pentadbiran/Pemerintahan
Kenapa
sebenarnya di polemikkan? Sebenarnya untuk pihak2 yang berkepentingan dan
paling kuat menyalak tentang sesuatu hal itu meraih sokongan awam. Kemudian
dipolitikkan agar samada yang anti kerajaan dapat menumbangkan pro kerajaan
atau supaya kerajaan dapat membenamkan yang menentang mereka. Jadi maksud dari
semua ini ialah apa?
Perebutan
kuasa pentadbiran dan pemerintahan negara. Bukan itu yang selama ini kita telah
diprogramkan?
Selama
ini itu saja jalan yang kita faham. Penyelesaian masalah melalui sistem politik
negara melalui 3 step tadi, polemik > politik > pemerintahan.
Malangnya
masalah tidak pernah selesai dan keadaan kita menjadi semakin buruk walau pada
zahirnya nampak maju. Jurang perpecahan & perbezaan semakin besar dan
permusuhan sesama sendiri semakin kritikal. Yang kaya makin bakhil. yang miskin
semakin tidak bersyukur.
Pemerintah
semakin zalim dan yang nak menumbangkan pemerintah pun 2 x 5 keserigalaan
mereka. Semua orang semakin kuat merungut, menyalahkan orang ini dan orang itu
sedangkan kesalahan sendiri tidak pernah bermuhasabah dan dihisabnya.
Semakin
ramai menuntut hak sehingga hak tidak mampu lagi ditunaikan, belum lagi
kelompok2 yang merampas hak orang lain menjadi hak bagi diri mereka. Sedangkan
para sahabat Nabi ﷺ
semuanya di kalangan yang susah sekalipun, merekalah yang paling kuat
melepaskan hak mereka. Sambil yang kaya2 antara mereka paling kuat menunaikan
hak sahabat2 mereka. Semua kecelaruan ini adalah hasil dari penyelesaian
mengikut sistem politik yang ringkasnya sekali lagi terdiri dari?
1.
POLEMIK
2.
POLITIK
3.
PEMERINTAHAN (KUASA PENTADBIRAN NEGARA)
Jadi
bagi mereka2 yang seperti kawan yang mengeluh tadi, sekiranya mereka ingin
berterusan dengan keyakinan2 palsu mereka terhadap sistem penyelesaian tersebut
bolehlah teruskan dan kamu akan lihat bahawa akhirnya kamu akan gagal segagal
gagalnya.
1
golongan akan terus ta'assub dengan fikrah pro kerajaan mereka sehingga yang
salah pun akan dikatakan benar. 1 golongan akan terus ta'assub dengan fikrah
anti kerajaannya dan terus menerus berebut kuasa sehingga akhirnya semua akan
rentung. 1 golongan terus berkecuali samada dalam kebingungan yang amat sangat
atau mereka mempunyai jalan yang sebenar benarnya menjamin kejayaan yang
hakiki.
Jadi
masing2 boleh fikirkan dan pilih nak duduk di mana. Saya cuma berkata dan
menasihatkan semua bahawa akhirnya dan masa sudah semakin hampir, sistem2
penyelesaian berteraskan ekonomi riba, sosio budaya serta percaturan politik
ala pakatan yahud-nasrani yakjuj wa makjuj ini bakal tumbang. Saya bukan
setakat menjawab keseluruhan dari teks beliau, malah telah memberi keseluruhan
world view yang berganda keatas permaslahan yang beliau bangkitkan.
KL3
HARIZ AK: Sehingga dlm group family sy sendiri masuk benda2 politik/pas la pan
la umno la..masing2 ego dengan pegangan masing2
kiat
٣: Jika ia sekadar permainan dan igauan politik beliau maka saya nasihatkan
agar beliau bersungguh2 mengamati kata2 saya dan kepada sesiapa sahaja yang
berminat untuk jaga dari lamunan pada kadar segera. sampai bila2 pun begitu.
Pandai2lah.
Kelompok
liberal, kelompok konservatif, ultra kanan, supremasis ultra melayu ultra kiasu
ultra rasis, dengan kelompok komunisnya lah, kelompok politik
"islamis" nya lah, kelompok radikalis ektremisnya lah KESEMUA mereka
ini walau dengan apa sahaja penjenamaan yang mereka gantungkan dileher mereka
sebenarnya berkongsi satu keyakinan berteraskan acuan yang sama. Iaitu
keyakinan bahawa penyelesaian adalah dalam sistem politik mereka.
Dan
semua mereka ini akan gagal. Selagi ia berteraskan kepada jalan politik, mereka
akan gagal.
Tunggu
dan lihat. Mereka akan berhentaman sesama mereka dan akhirnya musuh2 Islam yang
telah memperdayakan mereka masuk kedalam perangkap politik dunia itu akan
membenamkan mereka.
KL3
M MUJIB: Allahuakbar... Terima kasih byk tuan. Atas nasihat ini.
kiat
٣: Fikirlah sendiri sedalam2nya. Hanya satu jalan yang akan membawa kepada
kejayaan. Jalan yang menepati kehendak ALLAH Ta'ala, dengan cara dan sunnah
Rasulullah SAW sepertimana yang telah ditunjukkan oleh para Sohabah
ridhwanullahu 'ajmain. Ini saja jalan yang akan membawa kepada kejayaan. Walau
jamaah2 yang kecil, maupun yang besar, walau mereka bertebaran di mana
sekalipun, firqah2 yang berjalan di atas risalah dan jalan ini tidak akan
bergeseran sesama mereka kerana mereka sesungguhnya sangat2 menjauhi jalan
politik perpecahan acuan dan ciptaan puak yakjuj wa makjuj al mufsidun.
kiat
٣: Kamu tidak akan melihat samasekali mereka ini berebutan kuasa pemerintahan.
Mereka tidak mengalami segala permaslahan yang di alami oleh manusia sejagat
yang hidup berteraskan penyelesaian politik dan mereka samasekali tidak
memusuhi sesiapa, melainkan sentiasa mengajak semua orang kepada Jalan Allah
dan Rasul saw serta para Sohabah. Ini acuan yang perlu dibawa dalam setiap
kelompok2 yang mengaku benar.
kiat
٣: Kalau kita jawab ikut alur fikrah mereka, sampai bila pun takkan selesai.
Esok isu lain mai. Pesen lain pulak. Itu yang jadi. Tahun demi tahun. Makin
lama makin parah. Itu yang saya lihat setiap hari. Tiada kesudahan permaslahan2
yang dibangkitkan. Akhirnya membawa kepada persoalan yang sama, pro kerajaan,
anti kerajaan atau berkecuali lah. Saya lihat perpecahan dan permusuhan di
mana2. Kita tidak mahu menjadi sebahagian dari mereka.
Hari
ini manusia berebut-rebut nak memerintah. Berkuasa. Pengaruh. Yang memerintah
dengan yang berebut untuk memerintah sama saja. Allah ta'ala mengangkat
pemimpin2 yang bodoh untuk rakyat yang jahil. Pemerintah yang zalim untuk
rakyatnya yang zalim. Jadi siapa yang kita kutuk sebenarnya?
Kita
mendapat pemerintah yang sesuai dengan ahwal kita. Sebab di sisi ALLAH TA'ALA
kita belum layak medapat Pemimpin yang LAYAK. Jadi ahwal siapa yang patut kita
ubah? Ahwal pemimpin atau ahwal kita? Sangat aneh manusia yang tidak
mengusahakan perubahan ahwal diri mereka tetapi pada masa yang sama berebutan
kuasa pemerintahan.
Nabi
Ibrahim as pergi ke Namrud bukan untuk ambil kuasa pemerintahan Namrud tetapi
untuk bawa Namrud kepada jalan ALLAH TA'ALA. Nabi Musa as pergi ke Firaun bukan
untuk rebut kuasa Fir'aun tetapi untuk bawa Fir'aun kepada jalan ALLAH TA'ALA.
Bila kita tidak melaksanakan tanggungjawab kita tetapi sebaliknya berterusan
samada berebut kuasa pemerintahan, atau mempolemikkan segala suatu permaslahan
untuk maksud kepentingan politik kita sendiri, atau kita memilih untuk menjadi
kambing-kambing sembelihan dengan menjadi faktor-faktor menyokong atau
membangkang segala macam polemik yang bertebaran, maka ALLAH TA'ALA memberikan
kepada kita masalah demi masalah yang menjadi bala' atas diri kita AGAR kita
KEMBALI pada JALANNYA YANG SEBENAR. Semoga kita faham perkara ini.
Jon:
Apakah jalan yg patut saya duduk?
kiat
٣ : Turun gelanggang. kita berjalan atas risalah. silat hanya wadah platform.
soalnya risalah dan jalan penyelesaian. Melainkan kamu ada jalan yang lebih
baik, maka teruskan jika sudah pasti. Kenali terlebih dahulu apa permasalah2
kita di akhir zaman ini sebenarnya. kenali terlebih dahulu ciri2 apakah dalam
kelompok2 yang menyebabkan semua perpecahan dan permusuhan sekarang ini. Kita
mengajak semua orang melalui platform silat ini untuk perkara tersebut. Bukan
kita terlompat2 dalam gelanggang semata2 nak jadi pendekar ini dan itu. Silat
ialah jalan berjamaah bagi kita. Kita bercakap tentang gusti dan beladiri
contohnya. Faham dak asbabul wurud hadis gusti Nabi ﷺ?
Rukanah
adalah seorang ahli gusti yang tersohor di jazirah Arab zaman Nabi ﷺ. Satu hari Nabi ﷺ telah kata, alangkah baik kalau
Rukanah ini masuk Islam. Lalu Nabi ﷺ telah pergi kepada Rukanah dan mereka ajak Nabi ﷺ bergusti. Nabi ﷺ telah menerima pelawaan. Dalam
setengah2 riwayah mengatakan Rukanah telah membanting Nabi ﷺ. Kemudian Nabi ﷺ telah membalas membanting Rukanah.
Dan akhirnya Rukanah telah tewas. Lalu menjadi asbab untuk Rukanah beriman dan
masuk Islam.
Nabi
ﷺ
telah menjadikan gusti itu sebagai dakwah kepada Rukanah hingga menjadi asbab
baginya masuk Islam. Kalau gusti beladiri menjadi sebahagian dakwah Nabi saw,
maka tidakkah patut Silat kita dijadikan medan dakwah di akhir zaman ini? Walau
apa sekali wadah dan platformnya, tetap risalah menjadi teras kepada usaha
kita. Bukan gusti, beladiri, silat itu sendiri. Maksud ialah untuk bawa diri
kita dan semua orang pada taat kepada ALLAH TA'ALA. Itu maksud silat.
Dalam
riwayat al-Baladzuri disebutkan bahwa #Rukanah lah yang menentang Rasulullah ﷺ bergulat. Ia dikabarkan tentang
Nabi ﷺ.
Lalu Rukanah menemui beliau di salah satu bukit di Mekah. Rukanah mengatakan,
“Wahai anak saudaraku –karena sama-sama bani Abdu Manaf-, telah sampai kabar
tentangmu kepadaku. Aku tidak mengenal engkau sebagai pembohong. Jika engkau
mengalahkanku (dalam gulat), maka aku yakin engkau orang yang benar”. Nabi ﷺ pun bergulat dengannya sebanyak
tiga kali.
Abu
al-Yaqzhan mengatakan: Ketika Rukanah datang kepada Nabi ﷺ untuk memeluk Islam di hari Fathu
Mekah, ia berkata, “Demi Allah, aku mengetahui jika engkau bergulat denganku, engkau
akan mendapat pertolongan dari langit”. Kemudian ia pindah ke Madinah dan
tinggal di sana hingga wafat di awal pemerintahan Muawiyah radhiallahu ‘anhu
(Ansabul Asyraf oleh al-Baladzuri, 1: 155, 9: 392-392. Ia memiliki penguat
dalam riwayat at-Tirmidzi 1784, Abu Dawud 4078, dan al-Hakim 5903).
Anak
Rukanah Bergulat dengan Nabi ﷺ
Selain
bergulat dengan Rukanah, Nabi ﷺ pun pernah berduel dengan orang-orang selain Rukanah. Di
antaranya adalah anak dari Rukanah. Namanya Yazid bin Rukanah. Ibnu Abbas radhiallahu
‘anhuma mengisahkan, “Yazid bin Rukanah datang menemui Nabi ﷺ dengan membawa 300 ekor domba. Ia
berkata, ‘Wahai Muhammad, apakah engkau mau duel gulat denganku?’
Nabi
ﷺ
menjawab, ‘Apa hadiahnya jika aku mengalahkanmu?’
‘100
domba ini’, jawabnya. Keduanya pun bergulat. Dan Nabi ﷺ yang menang.
Yazid
kembali menentang Rasulullah. Ia berkata, ‘Maukah engkau adu gulat (sekali)
lagi?’
Nabi
ﷺ
menjawab, ‘Apa imbalannya?’
Yazid
menjawab, ‘100 domba lainnya’. Keduanya pun bergulat. Lagi-lagi Nabi mengalahkannya.
Disebutkan bahwasanya keduanya bergulat sampai tiga kali.
Yazid
berkata, ‘Wahai Muhammad, sebelumnya tidak ada yang mampu membuat perutku
menempel dengan tanah kecuali dirimu. Dan tidak ada yang paling aku benci pula
selain dirimu. Namun sekarang aku bersaksi bahwasanya tidak ada Tuhan yang
berhak untuk disembah kecuali Allah. Dan engkau adalah utusan Allah’.
Kemudian
Rasulullah ﷺ
mengembalikan semua dombanya.” (Ibnu Abdil Bar dalam al-Isti’ab 2770, Ibnul
Atsir dalam Asadul Ghabah 5544, Ibnu Hajar dalam al-Ishabah fi Tamyiz
ash-Shahabah 9279, dan dishahihkan oleh al-Albani dalam Irawa’ al-Ghalil 1503).
Rizal
Jalani Rizal Jalani: Jauh
pandangan saudara...semakin jelas siapa musuh, siapa kawan...sia-sia kalau kita
perjuangkan wadah politik yg menguntungkan Yahudi Nasrani...
kiat ٣: Boleh saja dipertikaikan & sememangnya sentiasa dipertikaikan apa yg kita kata di sini. Sebab itu sey cuma bercakap di platform2 sy sendiri. Jarang sekali hampir tiada sey bercakap di luar dari medan sendiri melainkan memang diminta oleh mereka2 yg hatinya sudah terbuka untuk menerima atau sekurang2nya menilai semula pemahaman yg selama ini dianutinya.
Contoh sey cakap menggunakan istilah "sosio politik". Apa maksud saya sosio politik? Saya maksudkan kepada gerakan2 NGO (Non Governmental Organisations). Tunjukkan pada kita mana NGO yang tidak dipengaruhi oleh elemen2 politik?
Sebab itu adalah menjadi Usul yang tidak akan berubah samasekali bahawa dalam Kiat 3 kita menolak NGO.
Dulu dalam harakah2 Islamik NGO dipengaruhi oleh fikrah2 politik.
Sekarang hatta persilatan sekalipun sudah dipengaruhi kuat oleh elemen2 politik.
Jadi kita cakap kepada mereka ini tak perlu berdebat kerana perdebatan yang menjurus kepada menegakkan faham masing2 dan bukan untuk mencari kebenaran adalah sia2.
Teruskan jalan masing2 dan kita tengok nanti bagaimana kesudahan perjuangan masing2. Tak perlu kita bertekak sesama kita.
Ikhwan Muslimin telah mempengaruhi begitu banyak harakah2 politik dan NGO. PAS, ABIM, mana gerakan Islamik yang tidak dipengaruhi oleh Ikhwan? Hizbut Tahrir satu kelompok yang nampak sgt diam di Malaysia tapi sangat besar dan bahaya. HT juga pecahan fikrah Ikhwan. Apa sudah jadi pada Ikhwan sekarang? Menjadi platform ekstremis salafi.
Syiah pun ada. Sunni ekstremis pun ada. Kemana halatuju mereka sekarang? Dalam harakah2 yang menaungi mereka habis semua berselerak dan berpecahbelah. ISMA juga pengaruh Ikhwan. ISMA sekarang nampak Islamik dengan menjurus kepada fikrah2 pro ultra Melayu / perkauman.
Jadi apa yang kita perhatikan kesemua mereka ini menjadi instrumen2 kiri kanan. Asal ada saja isu yang berkaitan atau yang mempunyai ruang untuk mereka bersuara maka akan dipolemikkan. Bukan saban hari sentiasa riuh rendah senario dalam negara dengan pelbagai polemik/konflik yang kononya di"bincang"kan oleh mereka2 ini?
Hasilnya apa? Perpecahan atau kesatuan ummah? Sekarang kita lihat sekian lama dalam gerakan2 persilatan yang bergabung atas macam2 gabungan NGO. Ada persilatan2 ini mengalami tajdid dan pembaharuan dalam amalan mereka? Amalan2 khurafat masih menebal tetapi didiamkan. Lesen besar sebab nama2 pun "besar" duduk bergabung dengan dipengaruhi politik.
Gabungan2 persilatan yang ada sekarang begitu kuat dipengaruhi oleh fikrah2 ultra Melayu. Asal bergabung jadi ok. Tak perlu ditegur. Assobiyyah perkauman. Sebab sudah bergabung maka tidak perlulah ditegur kemungkaran2 yang masih ada dalam perjalanan mereka. Sebab sudah jadi puak kita, maka tak apalah. Biarkan saja.
Apa poin saya di sini? Bahawa harapan untuk penyelesaian keluar dari kemelut konflik ummah ini khususnya Melayu Malaysia Nusantara tidak akan di bawa oleh mereka2 yang dipengaruhi oleh kuasa2 kiri dan kanan geopolitik dunia yang berteraskan kabal-kabal rahsia yahud nasrani yakjuj wa makjuj al mufsidun.
No comments
Post a Comment