Friday, October 16, 2015

ISRAEL KENAKAN HAD UMUR 40 TAHUN & KE BAWAH DILARANG MEMASUKI AL AQSA

Polis Israel telah mengenakan had umur di perkarangan Masjid Al-Aqsa pada hari Jumaat sebagai lang... thumbnail 1 summary

Polis Israel telah mengenakan had umur di perkarangan Masjid Al-Aqsa pada hari Jumaat sebagai langkah keselamatan pencegahan, di mana hanya lelaki Palestin lebih dari 40 tahun dibenarkan masuk untuk menunaikan solat.

Jurucakap polis Israel, Micky Rosenfeld berkata, langkah-langkah keselamatan berada di tempat di seluruh Israel dan Jerusalem. Tiada laporan sekatan ke atas wanita.

Sementara itu, sekitar 130 jemaah dari Gaza, kesemuanya berusia 60 tahun keatas, bersembahyang di tempat suci awal Jumaat dalam lawatan mingguan di bawah penyeliaan pihak berkuasa.

Perkarangan Masjid Al-Aqsa telah menjadi takat kilat bagi pertempuran selama beberapa minggu, dengan tentera Israel berulang kali menyerang tempat suci untuk memberi laluan bagi penganut agama Yahudi, dalam siri cuti agama mereka sepanjang bulan September.

Rakyat Palestin khuatir Israel sedang berusaha untuk mengubah peraturan kawalan tapak, di mana selama ini orang-orang Yahudi hanya dibenarkan untuk melawat, tetapi bukan bersembahyang sebagai langkah meredakan ketegangan.

Pada awal Oktober, polis Israel telah mengambil langkah yang tidak pernah berlaku sebelumnya, dengan pengharaman warga Palestin dari memasuki Kota Lama Timur Jerusalem selama 48 jam, selepas dua insiden serangan menikam di mana dua warga Israel terbunuh.
 
Sekurang-kurangnya 32 rakyat Palestin terbunuh oleh tentera Israel di Tebing Barat dan 12 di Semenanjung Gaza sejak 1 Oktober.

Tujuh Israel telah terbunuh dalam tempoh masa yang sama dalam serangan Palestin.

No comments

Post a Comment

"Berfikir tanpa kotak"

Ar Ra'isul Mutakallim, Tabligh Ki Zabaan (Lidah Tabligh) Hadrat Maulana Umar Palanpuri Rahmatullahu 'alaihi berkata: "Orang yang kuat adalah orang yang sanggup bertahan dalam arus kerosakan. Orang yang lebih kuat adalah orang yang sanggup melawan arus kerosakan. Namun orang yang paling kuat adalah orang yang sanggup merubah arah arus kerosakan hingga menjadi akannya arus kebaikan.”

“Dajjal bersama tenteranya mempunyai kekuatan yang amat istimewa dan amat tersusun. Begitu juga Yakjuj dan Makjuj membuat huru-hara di seluruh dunia. Kehebatan mereka tiada siapa yang dapat melawan dan orang beriman berundur dengan hanya makan zikir dan tasbih."

"Allah zahirkan kudratnya hanya dengan labah-labah yang kecil dijadikan asbab untuk menggigit tengkuk-tengkuk mereka hingga mati. Mayat mereka begitu busuk diseluruh dunia. Orang beriman tidak tahan terus berdoa pada Allah. Allah ta'ala hantarkan hujan dan banjir menghanyutkan mereka ke laut. Inilah yang akan berlaku di akhir zaman nanti."

"Amalan dakwah memisahkan hak dan batil seperti air menghanyutkan sampah dari emas dan logam-logam yang lain. Namun pekerja² agama jika wujud cinta dunia dalam hati mereka seperti emas dan disaluti logam-logam lain, maka banyak masalah yang akan timbul.”