Wednesday, December 3, 2014

Ringgit Terus Jatuh Teruk, Malaysia Negara Membangun Paling Terjejas di Asia

Sumber 2 Disember 2014 Hutang Kerajaan Malaysia Disember 2014 (RM763 Bilion). Ringgit Malaysia Terus Jatuh Teruk (US$1=RM3.42). Mala... thumbnail 1 summary
2 Disember 2014


Hutang Kerajaan Malaysia Disember 2014 (RM763 Bilion). Ringgit Malaysia Terus Jatuh Teruk (US$1=RM3.42). Malaysia, Negara Membangun Paling Terjejas di Asia.

Hutang Kerajaan Malaysia Sehingga Disember 2014 (RM763.158 Bilion). Ringgit Malaysia Terus Jatuh Teruk (US$1=RM3.42) : Jikalau sesiapa yang ada beli barang di Siam, peniaga Siam pun sudah tidak mahu menerima duit Ringgit Malaysia (RM). Masakan tidak, jikalau dahulu Ringgit Malaysia dilihat “lebih mewah” di mata peniaga Siam. Sekarang ini tidak lagi.



Ini kerana nilai matawang Baht lebih tinggi daripada Ringgit Malaysia (RM). Jikalau bekeras juga mahu membayar dalam RM, harga barang yang dijual terpaksa dinaikkan sedikit nilainya bagi mengimbangi kadar tukaran asing kepada mereka.

Nilai matawang Asia termasuklah di negara Malaysia terus menjunam untuk bulan yang ketiga.

Kajian yang dilakukan oleh Merrill Lynch, Bank of Amerika melalui pakar ekonomi mereka, Dr. Chua Hak Bin yang berpengkalan di negara Singapura memberitahu disebalik trend harga minyak dunia turun sekarang ini, negara seperti Korea Selatan, Thailand begitu juga dengan negara Filipina cukup beruntung apabila perkembangan ekonomi di negara-negara ini cukup memberangsangkan.

Harga Minyak Dunia Jatuh : Malaysia VS Filipina VS Korea Selatan VS Singapura

Sumber: Laporan Bank Of America
Harga minyak dunia turun 10% contohnya, pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) bagi negara Thailand dan Korea Selatan telah naik 45 mata asas.

Harga minyak dunia turun 10% contohnya, Filipina pula berjaya mencatatkan kenaikan 30 mata asas.

Ekonomi Korea Selatan akan catat kadar kenaikan terpantas sejak tahun 2011 iaitu 3.5% (2014) dan 3.6% (2015)

KDNK Thailand dijangka naik 4% pada tahun 2015
Malaysia? Malaysia yang memegang status sebagai negara pengeksport minyak merupakan satu-satunya negara membangun di Asia dan negara di Asia Tenggara yang paling terjejas teruk disebalik harga minyak dunia turun.

Di bawah ini Berita Semasa telah sertakan sebagai rujukan untuk anda bagi tukaran matawang asing melibatkan kadar tukaran matawang asing bagi negara Singapura, Thaialnd, Filipina, Vietnam dan Korea Selatan.
KLIK setiap gambar di atas : Paparan tukaran matawang asing

Mengapa negara seperti Thailand, Korea Selatan dan Filipina yang beruntung disebalik harga minyak dunia turun?

Banyak negara-negara di Asia yang merupakan pengimport bersih minyak pada skala yang besar. Sudah pastinya harga minyak dunia turun memberikan manfaat yang cukup besar untuk negara mereka.


Berdasarkan semakan Berita Semasa kadar tukaran asing matawang Malaysia kepada USD begitu membimbangkan. Ini kerana dalam tempoh sekitar 4 tahun terakhir kadar tukarang matawang ringgit Malaysia telah mencatat trend penurunan terbesar sejak 15 Februari 2010.

Ini semua ada kaitan dengan pendapatan minyak yang semakin berkurang semenjak penurunan harga minyak dunia yang begitu mendadak sehingga telah mencecah ke paras trendah US$70 setong sekaligus kebolehmampuan kerajaan Malaysia mengurangkan hutang negara yang terus melonjak tinggi sekarang ini menyebabkan kebimbangan yang berterusan terhadap pasaran sedia ada.



Keputusan OPEC yang terus berdegil untuk mengurangkan bekalan minyak mentah dunia menyebabkan kerajaan Malaysia di bawah pimpinan kerajaan Malaysia “pening kepala” sekarang ini.

Nasihat Berita Semasa kepada diri kami sendiri dan juga anda semua rakyat Malaysia “sediakan payung sebelum hujan“.

Nilai Eksport Malaysia Jatuh & Pelaburan Asing Lembap. Ringgit Malaysia Semakin Mengecil Dibandingkan Dollar Singapura & Amerika


Ringgit slump worst since 1997 Asian financial crisis 

December 1, 2014 - A strategist says until oil prices stabilise, the ringgit is at risk of continuing to fall.

SINGAPORE: The ringgit was set to suffer today its biggest two-day slide since the 1997-98 Asian financial crisis as tumbling oil prices threatened to undermine the oil exporter’s economy.

The ringgit fell 2.4% to RM3.43 per US dollar as as 2.53pm from Thursday’s close of RM3.3465, according to Thomson Reuters data.

Earlier today, the Malaysian currency slipped as far as RM3.4375, its weakest since February 2010.

That would be the largest two-day depreciation since July 1998, the data showed. In 1998, Malaysia fixed the ringgit at RM3.80 and abandoned the peg in July 2005.

Malaysian stocks lost nearly 3% after Petroliam Nasional Bhd (Petronas) said on Friday it plans to cut capital expenditure next year by 15-20%.

“It just adds to the negatives,” said Jonathan Cavenagh, senior FX strategist with Westpac in Singapore. “I suspect until oil stabilises, the ringgit is at risk of continuing to fall.”

The ringgit may weaken to RM3.45 and the next target would be RM3.47-3.50, Cavenagh said.

Oil prices hit five-year lows, unable to find a bottom despite their biggest fall in 2½ years last week as OPEC held back from cutting output in the face of a supply glut.- REUTERS

BREAKING NEWS: Ringgit Is Now 3.43 To US$ & 2.63 To Sing $
- Syed Akbar Ali

Monday, December 1, 2014

Hello Dato Si Bengong, the Ringgit is crashing.

Ringgit is now 3.43 to the US Dollar and 2.63 to the Singapore Dollar.

There is going to be inflation in the country.

Falling oil prices will only make it worse.

Since oil is a major foreign exchange earner and oil price has dropped almost 30%  it means that demand for Malaysian Ringgit has also dropped by 30% of our previous oil earnings.  That by itself will send the Ringgit down.

Prices of imports will go up - handphones, LED TVs, cars, computers, everything under the sun. Prices at all 'Made In China' supermarkets will go up.

Venezuela is already suffering hyper inflation.

Folks, you know what this means right?

Dato Si Bengong will run away to Pashtunistan for at least two weeks.

No comments

Post a Comment

"Berfikir tanpa kotak"

Ar Ra'isul Mutakallim, Tabligh Ki Zabaan (Lidah Tabligh) Hadrat Maulana Umar Palanpuri Rahmatullahu 'alaihi berkata: "Orang yang kuat adalah orang yang sanggup bertahan dalam arus kerosakan. Orang yang lebih kuat adalah orang yang sanggup melawan arus kerosakan. Namun orang yang paling kuat adalah orang yang sanggup merubah arah arus kerosakan hingga menjadi akannya arus kebaikan.”

“Dajjal bersama tenteranya mempunyai kekuatan yang amat istimewa dan amat tersusun. Begitu juga Yakjuj dan Makjuj membuat huru-hara di seluruh dunia. Kehebatan mereka tiada siapa yang dapat melawan dan orang beriman berundur dengan hanya makan zikir dan tasbih."

"Allah zahirkan kudratnya hanya dengan labah-labah yang kecil dijadikan asbab untuk menggigit tengkuk-tengkuk mereka hingga mati. Mayat mereka begitu busuk diseluruh dunia. Orang beriman tidak tahan terus berdoa pada Allah. Allah ta'ala hantarkan hujan dan banjir menghanyutkan mereka ke laut. Inilah yang akan berlaku di akhir zaman nanti."

"Amalan dakwah memisahkan hak dan batil seperti air menghanyutkan sampah dari emas dan logam-logam yang lain. Namun pekerja² agama jika wujud cinta dunia dalam hati mereka seperti emas dan disaluti logam-logam lain, maka banyak masalah yang akan timbul.”