MASJID GAY BAKAL DIBUKA DI PARIS
By DRAGANA JOVANOVIC | ABC News – Tue, Nov 27, 2012
ABC News - Gay Mosque to Open in Paris (ABC News)
Ludovic Mohammed Zahed mengundang bahang kontroversi. Beliau seorang Muslim “homoseksual” dan mengaku “pakar” dalam Al-Quran merancang untuk membuka “masjid mesra gay” (Masjid “The Unity”) di Paris menjelang 30 November ini. Ia menganggapnya sebagai tempat perlindungan serta ibadat.
"Kita perlu mempunyai ruang yang selamat bagi orang-orang yang tidak berasa selesa dan selesa dengan norma-norma masjid biasa," Zahed memberitahu ABC News. "Terdapat orang homoseksual yang terdedah pada keganasan, wanita yang tidak mahu memakai tudung kepala dan dipaksa duduk di belakang masjid. Projek ini memberikan harapan kembali kepada orang-orang yang beriman yang banyak di dalam masyarakat saya.”
"Solat biasa yang diamalkan dalam suasana egalitarian dan tanpa apa-apa bentuk diskriminasi berasaskan gender adalah salah satu daripada tiang yang menyokong pembaharuan yang dicadangkan Perwakilan Islam Progresif kami," tambah beliau.
Masjid “The Unity” beliau pada mulanya akan beroperasi di sebuah kuil Buddha di kawasan penempatan di timur Paris. Ia bakal menekankan agar "semua orang menerima setiap golongan sebagai ciptaan Tuhan .... Saya berharap lelaki “bukan homoseksual” akan berdoa bersama-sama dengan lelaki dan wanita “homoseksual” kata Zahed yang enggan mengumumkan lokasi tepat tempat tersebut atas sebab keselamatan.
“Masjid” Zahed akan “menghormati” beberapa tradisi Islam seperti solat Juma’at dan kontrak perkahwinan Islam (Nikah) bagi tujuan “memberkati perkahwinan” sesame jantina. Ia juga akan melaksanakan upacara pengebumian (Janazah) bagi mereka yang telah dinafikan upacara pengebumian Islam tradisional yang berdasarkan undang-undang syariah disebabkan orientasi seksual mereka.
"Ia adalah tempat yang selamat untuk beribadah," menurut Zahed, dimana tiada soalan agama yang tidak akan diabaikan. "Imam kami akan bercakap mengenai sebarang topik tanpa pantang larang." Zahed akan menjadi salah satu daripada tiga Imam, bersama-sama seorang mualaf wanita bangsa Perancis dan seorang lagi lelaki yang sedang dilatih.
"Etika semasa Islam mengecam orientasi seksual," berkata, Zahed "tetapi tiada dalam Islam atau Al-Quran yang melarang homoseksual. Malah, selama berabad-abad, umat Islam tidak pernah melihat homoseksual sebagai kekejian yang melampau sepertimana yang mereka lakukan hari ini."
Menurut Zahed, penyair-penyair Islam terkenal menulis bait-bait yang memuliakan lelaki kacak. Ada yang ditafsirkan sebagai metafora untuk mengasihi Tuhan, tetapi ada juga seolah-olah sebagai rujukan bagi hubungan intim sesame seks. Zahed berhujah bahawa homoseksualiti menjadi jenayah hanya di bawah kolonialisme Eropah.
"Dari ke-10 untuk abad ke-14, masyarakat Islam merupakan gabungan masyarakat yang jauh lebih kaya dari aspek undang-undang, rasional dan mistik," kata Zahed. "Mereka melihat seksualiti sebagai satu aspek potensi kehidupan, dan mereka melihat dalam harapan untuk mendalami aspek kerohanian itu sendiri."
Jika masjid ini menjadi simbol kebebasan baru sekalipun, komuniti gay dan homoseksual tetap akan merasakan diri mereka teraniaya dan dipulaukan, menurut Nasser, seorang homoseksual secara terbuka dari kota Paris.
Walaupun ia akan menjadi masjid pertama gay di Paris, adalah dipercayai terdapat 21 masjid gay lain bertaburan sekitar Amerika Syarikat, Kanada dan Afrika Selatan.
Masjid Paris Zahed akan diilhamkan oleh usaha yang dijalankan oleh kumpulan Umat Islam untuk Nilai Progresif Amerika Utara (Muslims for Progressive Values in North America) yang mengamalkan ibadah dalam suasana egalitarian dan tanpa sebrang bentuk diskriminasi berasaskan seksualiti atau gender.
By DRAGANA JOVANOVIC | ABC News – Tue, Nov 27, 2012
ABC News - Gay Mosque to Open in Paris (ABC News)
Ludovic Mohammed Zahed mengundang bahang kontroversi. Beliau seorang Muslim “homoseksual” dan mengaku “pakar” dalam Al-Quran merancang untuk membuka “masjid mesra gay” (Masjid “The Unity”) di Paris menjelang 30 November ini. Ia menganggapnya sebagai tempat perlindungan serta ibadat.
"Kita perlu mempunyai ruang yang selamat bagi orang-orang yang tidak berasa selesa dan selesa dengan norma-norma masjid biasa," Zahed memberitahu ABC News. "Terdapat orang homoseksual yang terdedah pada keganasan, wanita yang tidak mahu memakai tudung kepala dan dipaksa duduk di belakang masjid. Projek ini memberikan harapan kembali kepada orang-orang yang beriman yang banyak di dalam masyarakat saya.”
"Solat biasa yang diamalkan dalam suasana egalitarian dan tanpa apa-apa bentuk diskriminasi berasaskan gender adalah salah satu daripada tiang yang menyokong pembaharuan yang dicadangkan Perwakilan Islam Progresif kami," tambah beliau.
Masjid “The Unity” beliau pada mulanya akan beroperasi di sebuah kuil Buddha di kawasan penempatan di timur Paris. Ia bakal menekankan agar "semua orang menerima setiap golongan sebagai ciptaan Tuhan .... Saya berharap lelaki “bukan homoseksual” akan berdoa bersama-sama dengan lelaki dan wanita “homoseksual” kata Zahed yang enggan mengumumkan lokasi tepat tempat tersebut atas sebab keselamatan.
“Masjid” Zahed akan “menghormati” beberapa tradisi Islam seperti solat Juma’at dan kontrak perkahwinan Islam (Nikah) bagi tujuan “memberkati perkahwinan” sesame jantina. Ia juga akan melaksanakan upacara pengebumian (Janazah) bagi mereka yang telah dinafikan upacara pengebumian Islam tradisional yang berdasarkan undang-undang syariah disebabkan orientasi seksual mereka.
"Ia adalah tempat yang selamat untuk beribadah," menurut Zahed, dimana tiada soalan agama yang tidak akan diabaikan. "Imam kami akan bercakap mengenai sebarang topik tanpa pantang larang." Zahed akan menjadi salah satu daripada tiga Imam, bersama-sama seorang mualaf wanita bangsa Perancis dan seorang lagi lelaki yang sedang dilatih.
"Etika semasa Islam mengecam orientasi seksual," berkata, Zahed "tetapi tiada dalam Islam atau Al-Quran yang melarang homoseksual. Malah, selama berabad-abad, umat Islam tidak pernah melihat homoseksual sebagai kekejian yang melampau sepertimana yang mereka lakukan hari ini."
Menurut Zahed, penyair-penyair Islam terkenal menulis bait-bait yang memuliakan lelaki kacak. Ada yang ditafsirkan sebagai metafora untuk mengasihi Tuhan, tetapi ada juga seolah-olah sebagai rujukan bagi hubungan intim sesame seks. Zahed berhujah bahawa homoseksualiti menjadi jenayah hanya di bawah kolonialisme Eropah.
"Dari ke-10 untuk abad ke-14, masyarakat Islam merupakan gabungan masyarakat yang jauh lebih kaya dari aspek undang-undang, rasional dan mistik," kata Zahed. "Mereka melihat seksualiti sebagai satu aspek potensi kehidupan, dan mereka melihat dalam harapan untuk mendalami aspek kerohanian itu sendiri."
Jika masjid ini menjadi simbol kebebasan baru sekalipun, komuniti gay dan homoseksual tetap akan merasakan diri mereka teraniaya dan dipulaukan, menurut Nasser, seorang homoseksual secara terbuka dari kota Paris.
Walaupun ia akan menjadi masjid pertama gay di Paris, adalah dipercayai terdapat 21 masjid gay lain bertaburan sekitar Amerika Syarikat, Kanada dan Afrika Selatan.
Masjid Paris Zahed akan diilhamkan oleh usaha yang dijalankan oleh kumpulan Umat Islam untuk Nilai Progresif Amerika Utara (Muslims for Progressive Values in North America) yang mengamalkan ibadah dalam suasana egalitarian dan tanpa sebrang bentuk diskriminasi berasaskan seksualiti atau gender.
"Kami bekerja sangat rapat dengan mereka. Idea masjid Paris kami datang sebagai hasil daripada perbualan kami," kata Zahed, yang rancangan masa depan termasuk "sebuah masjid yang progresif di UK dan kemudian satu lagi di Denmark akan mengikuti."
Zahed percaya, jika Nabi Muhamad masih hidup hari ini maka Nabi juga akan membenarkan perkahwinan sama-seks.. Zahed sendiri adalah pasangan gay pertama berkahwin dalam satu majlis "perkahwinan sama-seks Islamik" di Perancis. Beliau adalah seorang pelajar PhD Algeria yang menulis tesis beliau berkenaan Islam dan homoseksualiti, suatu subjek yang turut ditanganinya dalam buku "The Koran and the Flesh."
Beliau telah mengalami pelbagai diskriminasi anti-gay daripada kumpulan-kumpulan Islam, dan Islamofobia daripada ahli-ahli komuniti gay Perancis.
Sementara itu terdapat banyak kontroversi di Perancis mengenai kedua-dua perkahwinan sama-seks dan pengaruh serta amalan Islam. Sepuluh hari lalu, puluhan ribu penunjuk perasaan mengambil jalan-jalan terhadap rancangan kerajaan untuk menghalalkan perkahwinan sama-seks.
Beberapa minggu yang lalu, penunjuk perasaan sayap kanan menyerbu sebuah masjid yang belum selesai untuk menunjukkan tentangan masyarakat Perancis terhadap pendatang Islam yang semakin besar bilangannya.
Zahed percaya, jika Nabi Muhamad masih hidup hari ini maka Nabi juga akan membenarkan perkahwinan sama-seks.. Zahed sendiri adalah pasangan gay pertama berkahwin dalam satu majlis "perkahwinan sama-seks Islamik" di Perancis. Beliau adalah seorang pelajar PhD Algeria yang menulis tesis beliau berkenaan Islam dan homoseksualiti, suatu subjek yang turut ditanganinya dalam buku "The Koran and the Flesh."
Beliau telah mengalami pelbagai diskriminasi anti-gay daripada kumpulan-kumpulan Islam, dan Islamofobia daripada ahli-ahli komuniti gay Perancis.
Sementara itu terdapat banyak kontroversi di Perancis mengenai kedua-dua perkahwinan sama-seks dan pengaruh serta amalan Islam. Sepuluh hari lalu, puluhan ribu penunjuk perasaan mengambil jalan-jalan terhadap rancangan kerajaan untuk menghalalkan perkahwinan sama-seks.
Beberapa minggu yang lalu, penunjuk perasaan sayap kanan menyerbu sebuah masjid yang belum selesai untuk menunjukkan tentangan masyarakat Perancis terhadap pendatang Islam yang semakin besar bilangannya.