Thursday, May 13, 2021

The Corona Crisis: Has “Depopulation” Already Begun?

  12 May 2021 By Peter Koenig So, how believable is then Boris Johnson, who said on several occasions that by the end of 2021 all will ... thumbnail 1 summary

 

12 May 2021

Wednesday, May 5, 2021

KEUTAMAAN TURUNNYA BANTUAN GHAIB & TENTERA MALAIKAT DI BULAN RAMADHAN

Firman ALLĀH SWT بَلَىٰٓ ۚ إِن تَصْبِرُوا۟ وَتَتَّقُوا۟ وَيَأْتُوكُم مِّن فَوْرِهِمْ هَٰذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُم بِخَمْسَةِ  ءَالَٰفٍ مِّنَ... thumbnail 1 summary

Firman ALLĀH SWT

بَلَىٰٓ ۚ إِن تَصْبِرُوا۟ وَتَتَّقُوا۟ وَيَأْتُوكُم مِّن فَوْرِهِمْ هَٰذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُم بِخَمْسَةِ 

ءَالَٰفٍ مِّنَ ٱلْمَلَٰٓئِكَةِ مُسَوِّمِينَ 


balā in taṣbirụ wa tattaqụ wa ya`tụkum min faurihim hāżā yumdidkum rabbukum bikhamsati ālāfim minal-malā`ikati musawwimīn 


125. Bahkan, jika kamu bersabar dan bertaqwa, dan mereka datang menyerang kamu dengan seketika itu juga, niscaya Allah menolong kamu dengan lima ribu Malaikat yang memakai tanda. (Āli Imran:125)

Dari kalam Maulana Yusuf Kandahlawi Rahmatullahu 'alaihi;

"Kita sedang melalui era keruntuhan agama pada saat ini nilai membuat usaha atas agama digandakan ratusan-ribu kali nilainya dibanding ketika agama mendapat penerimaan umat. Terutamanya pada bulan Ramadhan saat pertolongan ghaib Allah swt diturunkan bagi tersebarnya hidayah. Syaitan-syaitan dirantai kerana merekalah perantaraan usaha memperdaya dan menjauhkan manusia dari jalan hidayah."


"Jibril as yang debu-debu telapak kaki kudanya seandainya menyentuh bumi akan menukar tanah tandus menjadi taman-taman hijau terhenti turunnya ke bumi sebab wafatnya Nabi Muhammad saw."


"Namun pada bulan Ramadan, Jibril as diturunkan ke bumi membuka pintu keberkahan bersama kemunculannya. Pintu² syurga dibuka pada bulan ini, para bidadari dihiasi dan dipercantik, pintu² neraka ditutup. Mereka yang hatinya dilembutkan diberi hidayah pada bulan ini."


"Pada usaha ini hidayah terus menerus tersebar luas dari Allah swt. Di bulan yang mulia ini, peluang tersebarnya hidayah kepada umat Nabi saw dan kecenderungan kembali kepada agama diperluaskan. Tempat sumber hidayah yakni masjid² dimana amal-amal hidayah dikerjakan menjadi sumber tersebarnya hidayah di bulan ini."


"Bersesuaian dengan tahapan usaha yang di kerjakan, agama pun tersebar yang akan menjadi sumber kejayaan dunia akhirat terutama bagi mereka yang paham balasan Allah swt kepada mereka yang bermujahadah di jalan Allah swt pada bulan ini."


"Turunnya Ruh Qudus as dan tentera ghaib bagi Nabi Muhammad saw dan para Sahabat pada bulan Ramadhan sebab pergerakan dan perjuangan mereka. Kesetiaan mereka berjuang pada perang Badar menjadi asbab turunnya nusrah Allah swt dalam bulan ini. Inilah perang yang mencerminkan kegigihan jiwa menjadi sebab suku-suku Arab masuk kepada Islam dan Fathul Makkah juga terjadi pada bulan Ramadhan."


Pada bulan ini pergerakan di jalan Allah swt, susah payah dan perjuangan, ketaatan mengikuti ushul dan adab, tangisan serta doa di malam hari merupakan cara paling sesuai untuk mengubah hati-hati umat kepada hidayah serta tegaknya agama yang kukuh."

#RUJUK: ARAHAN KERJA MAULANA SAAD UNTUK BULAN RAMADHAN

https://al-faedah.blogspot.com/2021/04/arahan-kerja-maulana-saad-untuk-bulan.html

RAMADHAN & KEAJAIBAN PERANG BADAR

Di mana pada perang badar ( 17 Ramadan 2 Hijriah) umat Islam berjumlah hanya sekitar 300, sedangkan orang kafir berjumlah 1000 orang. Perang ini merupakan perang antara hidup dan mati bagi kaum muslimin.

Berbagai keajaiban terjadi di perang Bada  Ukasyah bin Muhshin bin Hartsan al Asadi, sekutu Bani Abdu Syam bin Abdu Manaf, bertempur pada perang Badar hingga pedang yang digenggamnya patah.

Rasulullah SAW menghampirinya dan mengganti pedangnya yang patah dengan sepotong ranting kayu. Namun, setelah Rasulullah menggerakkan ranting kayu itu tiba-tiba benda itu berubah menjadi sebilang pedang panjang, kuat, dan putih berkilau.

Ukasyah pun bertempur dengan mukjizat pedang pemberian Rasulullah, hingga kaum muslim memperoleh kemenangan.

Pedang tersebut diberi nama Al Aun yang terus bersama Ukasyah dalam setiap peperangan bersama Rasulullah hingga dia gugur di medan pertempuran memerangi kaum murtad.

Pada malam sebelum mulanya perang, Rasulullah berdoa tanpa henti untuk mohon bantuan dari Allah. Allah SWT pun menjawab doa Nabi saw dan menurunkan dari langit ketiga akan rombongan tentera Malaikat yang berpakaian serba hijau.

Abu Dawud al-Maziniy pun berkata,

"Sesungguhnya aku mengikuti seorang laki-laki dari kaum musyrikin untuk memenggalnya, namun tiba-tiba kepalanya sudah terlebih dahulu jatuh ke tanah sebelum pedangku menebas nya. Maka, sedarlah aku bahawa ada orang lain yang telah membunuhnya..

Seorang tentara kafir mengatakan, "Demi Tuhan, yang memukul kami bukanlah manusia. Kami merasa ada yang memukul, tetapi kami tidak tahu dari mana datangnya. Yang kami tahu, tiba-tiba ada kepala terpenggal dan terpisah dari badannya".

Allah SWT berfirman, "Maka penggallah kepala mereka dan pancunglah tiap-tiap ujung jari mereka". (QS al Anfal [8]: 12).

Pertolongan Tentera Allah

Janji Allah swt sentiasa benar. Melalui ayat 9 sehingga 10 surah Al-Anfaal, Allah swt telah menjanjikan bantuan para Malaikat untuk kaum muslimin semasa Perang Badar.

Ia ternyata benar apabila beberapa hadis menyatakan terdapat para sahabat membicarakan perihal ini dengan terperinci.

Antara para sahabat yang pernah membicarakannya adalah Ibnu Abbas ra, Umar al-Khattab ra, Ali bin Abi Talib ra dan Rifa’ah bin Rafi’ az Zuraqi ra.

Bagaimana Malaikat menolong tentera Perang Badar?

Para tentera Allah iaitu para Malaikat menolong para tentera muslimin dengan bantuan 1000 malaikat yang berturut-turut. Jumlahnya telah mampu mengerunkan tentera musyrikin yang pada awalnya beranggapan mereka mampu menewaskan tentera muslimin dengan mudah.

Daripada 1000 Malaikat tersebut, mereka berpecah kepada dua menjadikan masing-masing adalah 500 malaikat. Setiap pecahan tersebut diketuai oleh malaikat Jibrail as dan malaikat Mikail as. Malaikat Jibrail as mengetuai bahagian kanan manakala malaikat Mikail as mengetuai bahagian kiri. Ia bersesuaian dengan riwayat daripada Ibnu Abbas ra.

Ali bin Abi Thalhah meriwayatkan daripada Ibnu Abbas ra bahawa beliau berkata,

“Allah swt menolong Nabi dan orang-orang yang beriman dengan seribu Malaikat, dan Jibrail as termasuk di dalam golongan kelompok lima ratus pertama yang menyerbu musuh daripada sebelah kanan mereka, manakala Mikail as termasuk di dalam lima ratus kedua yang menyerang dari arah kiri mereka.”

Ar-Rabi ibnu Anas mengatakan bahwa Allah membantu pasukan kaum muslim dengan 1.000 malaikat, kemudian bantuan menjadi 3.000 malaikat, lalu ditambah lagi menjadi 5.000 malaikat.

Kedatangan ribuan malaikat lainnya menyusul mereka yang seribu itu secara berturut-turut. Peristiwa tersebut terjadi dalam Perang Badar, seperti yang dikenal bahwa para malaikat ikut perang dengan begitu besar jumlahnya hanya dalam peperangan Badar.

Said ibnu Abu Arubah mengatakan bahwa pasukan kaum muslim mendapat bala bantuan lima ribu malaikat dalam Perang Badar.

Jibril as juga diriwayatkan menunggang kudanya iaitu Haizum semasa Perang Badar. Malaikat Jibrail as langsung tidak memberi muka kepada tentera kafir musyrikin sehinggakan terdapat tentera musyrikin diriwayatkan terbelah wajah mereka akibat pukulan cambuk.

Imam Abu Jaafar ath-Tabari dan Imam Muslim telah meriwayatkan dari Ibnu Abbas dari Umar al-Khattab. Dalam riwayat tersebut disebutkan,

“Tatkala seorang bersungguh-sungguh melawan orang musyrik yang ada di hadapannya, tiba-tiba dia mendengar suara lecutan cambuk di atasnya dan suara penunggang kuda yang berkata, “Majulah Haizum (nama kuda Jibrail as). Tiba-tiba ia melihat si musyrik telah mati terkapar di hadapannya. Kemudian ia melihatnya dari dekat, ternyata hidungnya telah terpukul dan wajahnya terbelah seperti pukulan cambuk. Mukanya menjadi lebam(akibat pukulan cambuk). Lalu orang Ansar tadi mendatangi Rasulullah saw dan menceritakan kepada  beliau. Rasulullah saw bersabda. “Engkau benar, itu adalah bantuan daripada langit ketiga.” Pada kejadian tersebut, yang terbunu dari orang-orang musyrik sebanyak tujuh puluh orang dan yang ditawan sebanyak tujuh puluh orang”

Tanda pengenalan Tentera Allah

Dalam satu ayat yang lain dalam surah Ali Imran ayat 124 sehingga 125, Allah berfirman,

124. (Ingatlah wahai Muhammad) ketika engkau berkata kepada orang-orang yang beriman (untuk menguatkan semangat mereka): “Tidakkah cukup bagi kamu, bahawa Allah membantu kamu dengan tiga ribu tentera dari malaikat yang diturunkan?,”

125. Bahkan (mencukupi. Dalam pada itu) jika kamu bersabar dan bertaqwa, dan mereka (musuh) datang menyerang kamu dengan serta-merta, nescaya Allah membantu kamu dengan lima ribu malaikat yang bertanda masing-masing.

Turunnya para Malaikat untuk bergabung dengan tentera muslimin telah memakai beberapa tanda pengenalan. Bala tentera bantuan Allah swt ini adalah kekuatan sebenar tentera mukmin semasa Perang Badar. Malaikat Jibril as sewaktu datang menanyakan Rasulullah perihal pendapat peribadi Rasulullah berkenaan umatnya yang berperang di Badar. Rasulullah saw lantas menjawab, “Mereka adalah dikalangan yang terbaik”.

Jibril pula terus menjawab bagi pihaknya,

“.. Demikian jua perang di pihak para Malaikat.”

Dalam kekacauan perang tersebut, ramai juga sahabat menyedari kehadiran tentera misteri yang mana mereka langsung tidak mengenalinya sebelum ini. Akibat sibuk membasmi musuh yang menerkam, mereka terpaksa mendiam diri sehingga perang tamat.

Sebaik perang tamat dan mereka telah pun berada di Madinah, timbul beberapa cerita misteri sehingga diriwayatkan dalam beberapa hadis Shahih.

Bulu Putih

Antaranya adalah sahabat besar Rasulullah saw dan sepupu baginda, Ali bin Abi Talib ra. Abu Ishaq as-Suddi meriwayatkan dari Haritsah bin Mudhrib, Ali bin Abi Talib ra berkata,“Tanda mereka pada perang Badar adalah bulu putih. Juga ada tanda pada ubun-ubun kuda mereka.”

Tanda Imamah (Serban)

Ibnu Ishaq berkata : " Abdullah ibnu Abu Bakar berkata kepadaku daripada seorang Bani Sa'idah daripada Abu Usaid Malik Ibnu Rabi'ah yang turut serta dalam peperangan Badar. Setelah matanya buta, beliau berkata : " Jika hari ini aku berada di Badar dan aku masih dapat melihat, pasti aku akan menunjukkan kepada kamu semua tempat keluarnya para Malaikat. Aku tidak ragu-ragu dan mereka-reka cerita ini."

Kemudian beliau menyambung lagi : " beberapa ulama berkata kepadaku bahawa Sayidina Ali Ibnu Abu Thalib berkata : " Serban ialah mahkota orang-orang Arab. Dalam perang Badar, ciri-ciri para malaikat ialah serban putih yang mereka turunkan sampai ke punggung mereka kecuali Malaikat Jibril a.s. Dia mengenakan serban berwarna kuning."

Mak-hul mengatakan, “Bertanda imamah (berserban yang dililitkan di kepala). Tanda para Malaikat pada Perang Badar adalah serban berwarna hitam manakala pada Perang Hunain adalah serban berwarna merah

Serban Kuning

Ibnu Abi Hatim meriwayatkan dari Yahya bin Abbad bahawa Zubair ra pada Perag Badar mengenakan serban kuning dengan melipatnya, lalu turunlah para Malaikat, juga menggunakan serban kuning.

Kemenangan mutlak orang beriman

Bergitulah yang berlaku di Perang Badar, perang pertama bagi umat Islam. Walaubagaimanapun, penulis yakin ramai yang tidak tahu bahawa perang ini terjadi hanya kerana Kaum Musyrikin datang untuk menyelamatkan kafilah dagang Abu Sufyan selain daripada usaha untuk menghapuskan syiar Islam daripada muka bumi. 

Pada mulanya, Rasulullah saw dan para sahabat lain hanya ingin mencegah kafilah dagang Abu Sufyan yang dipercayai telah dibiayai dengan menggunakan harta kaum Muslimin di Mekah sewaktu sepeninggalan mereka setelah berhijrah ke Madinah.

Lantaran ketamakan Abu Sufyan, Rasulullah saw bergegas menyekat kabilah tersebut. Namun, seorang utusan Abu Sufyan bernama Dhamdham bin Amr al-Ghifari telah dihantar ke Mekah untuk memohon bantuan.

Lantaran itu, Abu Jahal bangkit bersama rakan-rakannya yang lain untuk menolong Abu Sufyan disamping untuk menghapuskan Islam dan menyelamatkan ‘harta’ mereka yang dibawa oleh Abu Sufyan.

Gerombolan yang dibawa Abu Jahal mencecah 1000 orang yang lengkap bersenjata, berbaju besi,topi baja, pasukan berkuda dengan pelbagai perhiasan sedangkan tentera mukmin hanya berjumlah 313 orang dilengkapi dengan dua ekor kuda dan tujuh puluh ekor unta. Baki yang lain hanya berjalan kaki. Kebanyakan mereka tidak dilengkapi dengan baju besi dan topi.

Dengan saiz kekuatan musuh yang bergitu, amat wajar Rasulullah saw berasa risau kemungkinan kekalahan tentera Islam semasa Perang Badar. Disebabkan itu, Rasulullah saw kelihatan sugul dan bimbang.

Namun, Allah swt sudah merencanakan semuanya. Dengan kekuasaan-Nya, telah diturunkan para tentera Malaikat memberi bantuan Ghaibiyah kepada Rasulullah saw dan tentera Muslimin di bulan Ramadhan yang mulia.

Iblis Ketakutan Melihat Barisan Tentera Para Malaikat

ALLĀH SWT menghadiahkan seekor kuda putih bersayap yang gagah perkasa kepada Jibril as untuk menjadi tunggangannya di medan Perang Badar.

Dalam peperangan Badar ini, bukan Jibril as sahaja turut serta malah beribu malaikat lain turut serta berjihad di pihak mukmim.

Oleh kerana itu, iblis bergitu gementar melihat kejadian itu. Dalam Perang Badar ini, Iblis yang menyertai kaum musyrikin dengan menjelma sebagai Suraqah bin Malik bin Jaksyam al-Mudlaji. 

Dalam perang ini, Suraqah telah mendapati kumpulan para malaikat telah bersama kaum muslimin untuk melawan musuh-musuh mereka. Kaum musyrikin telah cabut lari, dan berpaling tadah, al-Harith bin Hisyam yang memegang orang yang disangka Suraqah telah menendang ke dadanya menyebabkan beliau tersungkur jatuh, kemudian ianya cabut lari, sedang kaum musyrikin melaung:

 “Ke mana Suraqah? Tidakkah kau mengatakan yang engkau membantu kami dan tidak akan berpisah dari kami?”

Jawab Iblis: “Sebenarnya aku telah melihat sesuatu yang kamu tidak melihatnya, aku takut seksaan Allah yang amat pedih itu, Iblis lari dan mencampak dirinya ke dalam laut ."

Hadits Riwayat Muslim No. 330

حَدَّثَنَا هَنَّادُ بْنُ السَّرِيِّ حَدَّثَنَا ابْنُ الْمُبَارَكِ عَنْ عِكْرِمَةَ بْنِ عَمَّارٍ حَدَّثَنِي سِمَاكٌ الْحَنَفِيُّ قَالَ سَمِعْتُ ابْنَ عَبَّاسٍ يَقُولُ حَدَّثَنِي عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ قَالَ لَمَّا كَانَ يَوْمُ بَدْرٍ ح و حَدَّثَنَا زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ وَاللَّفْظُ لَهُ حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ يُونُسَ الْحَنَفِيُّ حَدَّثَنَا عِكْرِمَةُ بْنُ عَمَّارٍ حَدَّثَنِي أَبُو زُمَيْلٍ هُوَ سِمَاكٌ الْحَنَفِيُّ حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبَّاسٍ قَالَ حَدَّثَنِي عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ قَالَ لَمَّا كَانَ يَوْمُ بَدْرٍ نَظَرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى الْمُشْرِكِينَ وَهُمْ أَلْفٌ وَأَصْحَابُهُ ثَلَاثُ مِائَةٍ وَتِسْعَةَ عَشَرَ رَجُلًا فَاسْتَقْبَلَ نَبِيُّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْقِبْلَةَ ثُمَّ مَدَّ يَدَيْهِ فَجَعَلَ يَهْتِفُ بِرَبِّهِ اللَّهُمَّ أَنْجِزْ لِي مَا وَعَدْتَنِي اللَّهُمَّ آتِ مَا وَعَدْتَنِي اللَّهُمَّ إِنْ تُهْلِكْ هَذِهِ الْعِصَابَةَ مِنْ أَهْلِ الْإِسْلَامِ لَا تُعْبَدْ فِي الْأَرْضِ فَمَا زَالَ يَهْتِفُ بِرَبِّهِ مَادًّا يَدَيْهِ مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ حَتَّى سَقَطَ رِدَاؤُهُ عَنْ مَنْكِبَيْهِ فَأَتَاهُ أَبُو بَكْرٍ فَأَخَذَ رِدَاءَهُ فَأَلْقَاهُ عَلَى مَنْكِبَيْهِ ثُمَّ الْتَزَمَهُ مِنْ وَرَائِهِ وَقَالَ يَا نَبِيَّ اللَّهِ كَفَاكَ مُنَاشَدَتُكَ رَبَّكَ فَإِنَّهُ سَيُنْجِزُ لَكَ مَا وَعَدَكَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ { إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنِّي مُمِدُّكُمْ بِأَلْفٍ مِنْ الْمَلَائِكَةِ مُرْدِفِينَ } فَأَمَدَّهُ اللَّهُ بِالْمَلَائِكَةِ قَالَ أَبُو زُمَيْلٍ فَحَدَّثَنِي ابْنُ عَبَّاسٍ قَالَ بَيْنَمَا رَجُلٌ مِنْ الْمُسْلِمِينَ يَوْمَئِذٍ يَشْتَدُّ فِي أَثَرِ رَجُلٍ مِنْ الْمُشْرِكِينَ أَمَامَهُ إِذْ سَمِعَ ضَرْبَةً بِالسَّوْطِ فَوْقَهُ وَصَوْتَ الْفَارِسِ يَقُولُ أَقْدِمْ حَيْزُومُ فَنَظَرَ إِلَى الْمُشْرِكِ أَمَامَهُ فَخَرَّ مُسْتَلْقِيًا فَنَظَرَ إِلَيْهِ فَإِذَا هُوَ قَدْ خُطِمَ أَنْفُهُ وَشُقَّ وَجْهُهُ كَضَرْبَةِ السَّوْطِ فَاخْضَرَّ ذَلِكَ أَجْمَعُ فَجَاءَ الْأَنْصَارِيُّ فَحَدَّثَ بِذَلِكَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ صَدَقْتَ ذَلِكَ مِنْ مَدَدِ السَّمَاءِ الثَّالِثَةِ فَقَتَلُوا يَوْمَئِذٍ سَبْعِينَ وَأَسَرُوا سَبْعِينَ قَالَ أَبُو زُمَيْلٍ قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ فَلَمَّا أَسَرُوا الْأُسَارَى قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِأَبِي بَكْرٍ وَعُمَرَ مَا تَرَوْنَ فِي هَؤُلَاءِ الْأُسَارَى فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ يَا نَبِيَّ اللَّهِ هُمْ بَنُو الْعَمِّ وَالْعَشِيرَةِ أَرَى أَنْ تَأْخُذَ مِنْهُمْ فِدْيَةً فَتَكُونُ لَنَا قُوَّةً عَلَى الْكُفَّارِ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُمْ لِلْإِسْلَامِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا تَرَى يَا ابْنَ الْخَطَّابِ قُلْتُ لَا وَاللَّهِ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَرَى الَّذِي رَأَى أَبُو بَكْرٍ وَلَكِنِّي أَرَى أَنْ تُمَكِّنَّا فَنَضْرِبَ أَعْنَاقَهُمْ فَتُمَكِّنَ عَلِيًّا مِنْ عَقِيلٍ فَيَضْرِبَ عُنُقَهُ وَتُمَكِّنِّي مِنْ فُلَانٍ نَسِيبًا لِعُمَرَ فَأَضْرِبَ عُنُقَهُ فَإِنَّ هَؤُلَاءِ أَئِمَّةُ الْكُفْرِ وَصَنَادِيدُهَا فَهَوِيَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا قَالَ أَبُو بَكْرٍ وَلَمْ يَهْوَ مَا قُلْتُ فَلَمَّا كَانَ مِنْ الْغَدِ جِئْتُ فَإِذَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَبُو بَكْرٍ قَاعِدَيْنِ يَبْكِيَانِ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَخْبِرْنِي مِنْ أَيِّ شَيْءٍ تَبْكِي أَنْتَ وَصَاحِبُكَ فَإِنْ وَجَدْتُ بُكَاءً بَكَيْتُ وَإِنْ لَمْ أَجِدْ بُكَاءً تَبَاكَيْتُ لِبُكَائِكُمَا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَبْكِي لِلَّذِي عَرَضَ عَلَيَّ أَصْحَابُكَ مِنْ أَخْذِهِمْ الْفِدَاءَ لَقَدْ عُرِضَ عَلَيَّ عَذَابُهُمْ أَدْنَى مِنْ هَذِهِ الشَّجَرَةِ شَجَرَةٍ قَرِيبَةٍ مِنْ نَبِيِّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ { مَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَكُونَ لَهُ أَسْرَى حَتَّى يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ إِلَى قَوْلِهِ فَكُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلَالًا طَيِّبًا } فَأَحَلَّ اللَّهُ الْغَنِيمَةَ لَهُمْ

Telah menceritakan kepada kami [Hannad bin Sari] telah menceritakan kepada kami [Ibnu Al Mubarak] dari [Ikrimah bin Ammar] telah menceritakan kepadaku [Simak Al Hanafi] dia berkata; aku mendengar [Ibnu Abbas] berkata; telah menceritakan kepadaku [Umar bin Khattab] berkata, "Ketika perang Badr." (dalam jalur lain disebutkan) Telah menceritakan kepada kami [Zuhair bin Harb] dan ini adalah lafadz dia, telah menceritakan kepada kami [Umar bin Yunus Al Hanafi] telah menceritakan kepada kami [Ikrimah bin 'Ammar] telah menceritakan kepadaku [Abu Zumail] -yaitu Simak Al Hanafi- telah menceritakan kepadaku [Abdullah bin Abbas] dia berkata; telah menceritakan kepadaku [Umar bin Khattab] dia berkata, "Saat terjadi perang Badr, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam melihat pasukan orang-orang Musyrik berjumlah seribu pasukan, sedangkan para sahabat beliau hanya berjumlah tiga ratus Sembilan belas orang. Kemudian Nabi Allah shallallahu 'alaihi wasallam menghadapkan wajahnya ke arah kiblat sambil menengadahkan tangannya, beliau berdo'a: "ALLAHUMMA ANJIS LII MAA WA'ADTANI, ALLAHUMMA AATI MAA WA'ADTANI, ALLAHUMMA IN TUHLIK HAADZIHIL 'ISHAABAH MIN AHLIL ISLAM LA TU'BAD FIL ARDLI (Ya Allah, tepatilah janji-Mu kepadaku. Ya Allah, berilah apa yang telah Engkau janjikan kepadaku. Ya Allah, jika pasukan Islam yang berjumlah sedikit ini musnah, niscaya tidak ada lagi orang yang akan menyembah-Mua di muka bumi ini).' Demikianlah, beliau senantiasa berdo'a kepada Rabbnya dengan mengangkat tangannya sambil menghadap ke kiblat, sehingga selendang beliau terlepas dari bahunya. Abu Bakar lalu mendatangi beliau seraya mengambil selendang dan menaruhnya di bahu beliau, dan dia selalu menyeratai di belakang beliau." Abu Bakar kemudian berkata, "Ya Nabi Allah, cukuplah kiranya anda bermunajat kepada Allah, karena Dia pasti akan menepati janji-Nya kepada anda." Lalu Allah menurunkan ayat: '((ingatlah), ketika kamu memohon pertolongan kepada Tuhanmu, lalu diperkenankan-Nya bagimu: "Sesungguhnya Aku akan mendatangkan bala bantuan kepada kamu dengan seribu malaikat yang datang berturut-turut) ' (Qs. Al Anfaal: 9), Allah lalu membantunya dengan tentara Malaikat." Abu Zumail berkata, "Ibnu Abbas menceritakan kepadaku, dia katakan, "Pada hari itu, ketika seorang tentara Islam mengejar tentara Musyrikin yang berada di hadapannya, tiba-tiba terdengar olehnya bunyi suara cemeti di atas kepala seorang Musyrik itu, dan suara seorang penunggang kuda berkata, "Majulah terus wahai Haizum!. Tanpa diduga, seorang Musyrik yang berada di hadapannya telah mati terkapar dengan hidungnya bengkak, dan mukanya terbelah seperti bekas pukulan cambuk serta seluruh tubuhnya menghijau. Lalu tentara Muslim itu datang melaporkan peristiwa yang baru saja dialaminya kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, maka beliau bersabda: "Kamu benar, itu adalah pertolongan Allah dari langit ketiga." Pada hari itu, tentara kaum Muslimin dapat membunuh tujuh puluh tentara kaum Musyrikin, dan berhasil menawan tujuh puluh orang tawanan." Abu Zumail melanjutkan, "Ibnu Abbas berkata, "Tatkala tawanan telah mereka tahan, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bertanya kepada Abu Bakar dan Umar: "Bagaimana pendapat kalian mengenai tawanan ini?" Abu Bakar menjawab, "Wahai Nabi Allah, mereka itu adalah anak-anak paman dan masih famili kita, aku berpendapat, sebaiknya kita pungut tebusan dari mereka. Dengan begitu, kita akan menjadi kuat terhadap orang-orang kafir, semoga Allah menunjuki mereka supaya masuk Islam." Kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berkata: "Bagaimana pendapatmu wahai Ibnul Khattab?" Aku menjawab, "Tidak, demi Allah wahai Rasulullah, aku tidak setuju dengan pendapat Abu Bakar. Menurutku, berilah aku kesempatan untuk memenggal leher mereka, berilah kesempatan kepada Ali supaya memenggal leher 'Uqail, dan berilah kesempatan kepadaku supaya memenggal leher si fulan -maksudnya saudaranya sendiri-, karena mereka adalah para pemimpin kaum kafir dan pembesar-pembesar mereka." Akan tetapi Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menyetujui pendapat Abu Bakar dan tidak menyutujui pendapatku. Di keesokan harinya, aku menemui Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, aku dapati beliau sedang duduk menangis berdua dengan Abu Bakar, lalu aku berkata, "Ceritakanlah kepadaku, apa sebabnya anda berdua menangis? Jika bisa menangis maka aku akan menangis, jika tidak bisa maka aku akan pura-pura menangis untuk kalian." Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Aku menangis karena tebusan yang dipungut sahabatmu terhadap para tawanan itu, lebih murah daripada harga kayu ini." -yaitu kayu yang berada didekat Nabi Allah shallallahu 'alaihi wasallam- Lalu Allah Azza wa jalla menurunkan ayat: "…Tidak pantas bagi seorang Nabi mempunyai seorang tawanan sebelum dia dapat melumpuhkan musuhnya di muka bumi ini…-hingga firman Nya- maka makanlah olehmu sebagian harta rampasan) ' (Qs. Al Nafaal: 67-69). Karena itulah Allah menghalalkan harta rampasan buat mereka."





Wednesday, April 14, 2021

ARAHAN KERJA MAULANA SAAD UNTUK BULAN RAMADHAN

13 Sha'ban 1442 Warkah Dari Masjid Banglawali Basti Hazrat Nizamuddin Aulia ra Tuan-tuan yang dimuliakan dan ahbab dakwah Assalamu'a... thumbnail 1 summary

13 Sha'ban 1442

Warkah Dari Masjid Banglawali

Basti Hazrat Nizamuddin Aulia ra

Tuan-tuan yang dimuliakan dan ahbab dakwah

Assalamu'alaikum wa rahmatullāhi wa barokātuh

Kami berharap tuan-tuan sekalian dalam keadaan baik dan sedang memajukan usaha nubuwwah dalam pengorbanan diri dan harta. Semoga Allah swt menerima usaha tuan-tuan.

Saudara yang mulia, keadaan yang datang dari Allah swt kepada manusia adalah semata-mata untuk tarbiyah dan memajukan seseorang dalam usaha. Sesungguhnya penawar dan obat bagi semua keadaan yang berlaku adalah dengan mengembalikan tumpuan kita kepada tugas dan maksud asal tanggungjawab kita. Cara yang paling utama dan terbaik untuk mengelakkan murka dan bala' dari Allah swt

adalah dalam dakwah ilallah. Ini adalah inti usaha Amal bil Ma'aruf dan juga maksud yang sebenarnya kita bergerak dalam agama. Dalam kitab Al Bidayah wan Nihayah, Ibnu Katsir menerangkan tentang malapetaka yang berlaku di sekitar Rum dimana satu wabah telah menular. Demam dan gejala-gejala lain akibat dari wabah ini telah merebak menjangkau Iraq, Syria dan juga Hijaz pada 478 H. Akibatnya ribuan manusia dan binatang ternak mati. Binatang liar juga mati dan angin kencang bertiup menyebabkan badai pasir melanda yang menjadikan pohon tumbang dan tercabut akarnya.

Khalifah pada masa itu mengeluarkan satu perintah dimana Amar bil Ma'ruf wa Nahi 'anil Mungkar harus diamalkan secara menyeluruh (umumiyat) dan semua unsur lalai dan maksiat harus dihentikan tanpa dilengah-lengahkan lagi. Tak lama setelah perintah ini dikerjakan maka pertolongan dan bantuan turun dari langit. Allah swt memberi ampunan dan keadaan mulai reda dimana akhirnya wabah terangkat.

Penerjemah kitab As-Sunnah Jilid II dalam menerangkan tentang usaha Amal bil Ma'ruf (dakwah) telah menulis bahwa manusia dengan hanya mempunyai tanda sujud yang banyak pada dahi mereka, juga bibir yang telah kering sebab banyaknya puasa, serta menunaikan zakat tepat waktu, semuanya bukanlah tanda-tanda yang cukup dalam menunjukkan seseorang itu mempunyai tanda iman.

Tanda iman yang utama adalah dalam melaksanakan Amal Ma'ruf wa Nahi Munkar yaitu usaha dakwah. Ini menunjukkan adanya hubungan kuat dan dalam antara iman dan melaksanakan Amal Ma'ruf wa Nahi Munkar yaitu usaha dakwah. Iman tak akan sempurna hanya dengan mengerjakan amal untuk diri sendiri (infiradi), maksud dan tahap sebenarnya iman adalah lebih tinggi. Usaha-usaha yang dibuat untuk membawa semua manusia kepada amal inilah sebenarnya usaha untuk mendatangkan iman yang sempurna. Maksud umat ini diciptakan bukanlah untuk mencapai puncak kejayaan dalam bidang ilmu dan amal seseorang tetapi maksud sebenarnya yaitu untuk mengambil tanggungjawab keatas semua makhluk Allah swt dan setiap individu manusia di kalangan umat ini. Inilah keunggulan tingkat dan derajat kemuliaan tertinggi yang diberikan kepada umat ini. Inilah maksud sebenarnya mengapa umat ini lebih mulia dari umat-umat sebelumnya.

Tuan-tuan yang mulia, bulan Ramadhan ini adalah waktu terbaik kita untuk mempersembahkan usaha dan pengorbanan kita kepada Allah swt supaya diterima. Pada bulan ini, Allah swt senang melihat manusia berlomba-lomba satu dengan yang lainnya dalam kebaikan dimana Allah swt sendiri membanggakannya dihadapan para Malaikat.

Menjelang Ramadhan Hazrat Maulana Yusuf Rahmatullahu 'alaihi mengirim surat seperti berikut supaya tidak ada satu saat pun berlalu dalam kesia-siaan atau kelalaian pada bulan Ramadhan yang berkah.

|||

Saudara Ahbab dakwah mulia.

Assalamu'alaikum 
wa rahmatullāhi wa barokātuh

Sesungguhnya Allah swt telah memuliakan dan merahmati saudara-saudara seusaha kita. Mereka membuat usaha disaat runtuhannya umat yakni ketika jalan yang diambil melalui amal-amal yang Allah swt perintahkan menjadi semakin susah sedangkan trend adalah mencurahkan hidup untuk dunia yang nilainya rendah dan sementara.

Melalui pedoman yang sesuai berkaitan amal menziarahi satu sama lain dan bermujahadah dalam usaha ini dan bila kita memakai semua sumberdaya kita serta membelanjakan diri dan harta maka pintu-pintu hidayah akan terbuka bukan saja untuk mereka yang berjuang dan membuat mujahadah tetapi juga kepada orang lslam dari umat iní serta manusia secara umum.

Saudara-saudaraku, untuk mendapat rahmat dan kebahagian dunia akhirat maka Allah swt telah menganugerahkan kepada kita agama yang sempurna. Ini semua berkaitan erat dengan amal yang kita kerjakan dalam kehidupan kita.

Sekiranya Allah swt memberikan kita kefahaman maka hakikat sebenarnya akan menusuk dalam hati kita bahwa perubahan suasana keadaan yang mempengaruhi kehidupan kita hanya datang dari Allah swt dan dikuasai Allah swt semata.

Allah swt dapat membuat apa saja yang Dia kehendaki dan sekiranya Allah swt berkehendak maka Dia dapat mendzahirkan kudratNya tanpa asbab.

Bila kita pelajari cara sunnah Rasulullah saw dan mengatur kehidupan kita berdasar cara tersebut maka Allah swt akan ubah keadaan sesuai kehendak kita. Sebaliknya, sekiranya kita abaikan cara hidup Rasulullah saw walaupun kita mempunyai asbab, Allah swt tak akan musnahkan asbab tersebut namun Allah swt akan jadikan asbab tersebut sumber kebinasaan bagi kita.

Oleh sebab itu sekiranya seorang paham perkara ini maka untuk mengamalkan agama bukan saja menjadi mudah malah justeru agama akan kita cintai dan dapat diamalkan dalam kehidupan kita.

Sebaliknya, sekiranya hati kita jauh dari hidayah maka cinta dunia akan masuk dalam hati kita yang menyebabkan susahnya mengamalkan agama.

Allah swt telah memberikan kepada kita satu usaha dan doa supaya kita dapat terus mengambil dari KhazanahNya. Dengan membuat usaha atas amal-amal ini akan menjadikan doa makbul dan hidayah diberikan serta pengamalan agama menjadi mudah, masjid-masjid pun dibangun.

Dari hanya menyokong kepada keperluan fizikal masjid, usaha untuk memakmurkan masjid serta menghidupkan amal-amal masjid termasuk duduk dalam halaqah iman bil ghaib, halaqah ilmu, suasana dzikir dan doa, fikir tentang kehidupan akhirat merupakan bagian dari usaha memakmurkan masjid.

Kabar gembira bagi mereka yang senantiasa terlibat dalam usaha memakmurkan masjid dengan amal-amal masjid. Bagi orang-orang inilah diberikan janji bahwa bukan saja doa-doa mereka akan diterima dan hidayah akan tersebar.

Mereka jugalah orang-orang yang akan diberi kemampuan untuk membelanjakan diri dan harta mereka supaya bergerak dari negara ke negara, benua ke benua dalam rangka menegakkan amal-amal masjid diantara umat Muhammad saw.
 Atas perkara khuruj ini mereka akan menghadapi berbagai kesusahan.

Mereka inilah orang-orang yang istimewa di jalanNya. Seperti juga doa para Anbiya as maka doa mereka akan dikabulkan bukan saja bagi diri mereka namun juga bagi orang-orang lain yang mereka kasihi dari umat Muhammad saw khususnya dan seluruh manusia umumnya. Doa-doa mereka juga akan menjadi sebab berubahnya suasana keadaan sebagaimana yang terjadi pada zaman Anbiya as.

Pada tiap zaman nilai dan keutamaan jalan ini begitu besar namun pada keadaan dan masa tertentu Allah swt melipatgandakan nilai bergerak di jalanNya dan pada keadaan saat inilah pintu-pintu peningkatan terbuka luas kepada setiap pekerja usaha.

Pada setiap zaman nilai dan keutamaan jalan ini begitu besar namun pada keadaan dan masa tertentu Allah swt melipatgandakan nilai bergerak di jalanNya dan pada keadaan saat inilah pintu-pintu peningkatan terbuka luas kepada setiap pekerja usaha agama.

Kita sedang melalui era keruntuhan agama pada saat ini nilai membuat usaha atas agama digandakan ratusan-ribu kali nilainya dibanding ketika agama mendapat penerimaan umat.

Terutamanya pada bulan Ramadhan saat pertolongan ghaib Allah swt swt diturunkan bagi tersebarnya hidayah. Syaitan-syaitan dirantai kerana merekalah perantaraan usaha memperdaya dan menjauhkan manusia dari jalan hidayah.

Jibril as yang debu-debu telapak kaki kudanya seandainya menyentuh bumi akan menukar tanah tandus menjadi taman-taman hijau terhenti turunnya ke bumi sebab wafatnya Nabi Muhammad saw.

Namun pada bulan Ramadan, Jibril as diturunkan ke bumi membuka pintu keberkahan bersama kemunculannya. Pintu-pintu surga dibuka pada bulan ini, para bidadari dihiasi dan dipercantik, pintu-pintu neraka ditutup. Mereka yang hatinya dilembutkan diberi hidayah pada bulan ini.

Pada usaha ini hidayah terus menerus tersebar luas dari Allah swt. Dibulan yang mulia ini, peluang tersebarnya hidayah kepada umat Nabi saw dan kecenderungan kembali kepada agama diperluaskan. Tempat sumber hidayah yakni masjid-masjid dimana amal-amal hidayah dikerjakan menjadi sumber tersebarnya hidayah di bulan ini.

Bersesuaian dengan tahapan usaha yang dikerjakan, agama pun tersebar yang akan menjadi sumber kejayaan dunia akhirat terutama bagi mereka yang paham balasan Allah swt kepada mereka yang bermujahadah di jalan Allah swt pada bulan ini.

Turunnya Ruh Qudus as dan tentara ghaib bagi Nabi Muhammad saw dan para Sahabat pada bulan Ramadhan sebab pergerakan dan perjuangan mereka. Kesetiaan mereka berjuang pada perang Badar menjadi asbab turunnya nusrah Allah swt dalam bulan ini. Inilah perang yang mencerminkan kegigihan jiwa menjadi sebab suku-suku Arab masuk kepada Islam dan Fathul Makkah juga terjadi pada bulan Ramadhan.

Pada bulan ini pergerakan di jalan Allah swt, susah payah dan perjuangan, ketaatan mengikuti ushul dan adab, tangisan serta doa di malam hari merupakan cara paling sesuai untuk mengubah hati-hati umat kepada hidayah serta tegaknya agama yang kukuh.

Dengan kegigihan dan kerisauan tinggi untuk jangka waktu selama mungkin dengan belanja sebanyak mungkin, sejauh mana yang mungkin, tuan-tuan perlu bersedia dan menyediakan jamaah khuruj untuk 40 Hari dan 4 Bulan bukan saja di negara berdekatan tapi juga untuk negara jauh.

Menjadi satu kesyukuran sekiranya jamaah 4 Bulan dikeluarkan sehingga usaha atas tersebarnya hidayah dapat diwujudkan pada bulan ini.

Kelaziman keluar 40 Hari untuk tujuan mencari barakah dapat dilakukan dengan memberi masa lebih awal dari bulan Ramadan ini. Jika suatu amal kebaikan dikerjakan pada bulan barakah ini maka akan terus berkelanjutan oleh sebab keberkahan Ramadhan. Tingkatkan usaha silaturahim serta perbanyak zikir dan doa.

Semoga Allah swt terima dan mudahkan tuan-tuan sekalian dan juga kami serta semua ahbab mencapai peningkatan dan kemajuan di jalanNya. Semoga Dia menjadikan agama ini bersinar melalui kuasa, rahmat serta anugrahNya dan semoga Dia beri kita keberkahan dunia akhirat.

Amiin ya Rabbal Alamin

Hamba Allah swt,

Maulana Yusuf Kandahlawi Rahmatullahu 'alaihi

|||

Hazrat Maulana Yusuf ra telah memberi targhib supaya memenuhi masjid dengan amal dan menekankan kepentingannya. Maksud bulan ini adalah untuk menggabungkan usaha dakwah dan ibadah. Pada keadaan apapun usaha keluar di jalan Allah swt adalah prioriti utama. Sehingga Maulana Yusuf ra sangat menekankan secara khusus untuk tasykil keluar di jalan Allah swt pada bulan Sya'ban, Ramadhan, Syawal, Dzulqaidah dan Dzulhijah.

Maka sewaktu khuruj fisabilillah dan ketika mengerjakan usaha di maqomi amal masjid hendaklah diprioritaskan. Pada bulan ini umumya, hati-hati manusia menjadi lembut. Oleh karena itu hendaklah memberikan waktu lebih bagi masjid dimana halaqah dakwah dan ta'lim dijalankan. Hendaklah kita juga menyibukkan diri dengan zikir dan ibadahs ebanyak mungkin.

Cara terbaik supaya dapat mengamalkan semua ini adalah dengan i'tikaf sepuluh malam pada akhir Ramadhan. Bersama dengan amal-amal ini maka taubat dan istighfar mestilah dilakukan sebanyak-banyaknya tiap waktu. Semua kesusahan dan keadaan yang melanda adalah akibat dari amalan kita sendiri dan efek dari amal manusia ini memberi dampak kepada seluruh perkara di seluruh alam.

Hazrat Abu Hurairah ra telah meriwayatkan yakni efek dari dosa seorang pendosa bukan hanya terhadap dirinya saja tetapi kesan dari amal-amal buruk itu akan menyebabkan burung-burung mati kelaparan di dalam sarangnya. Kita perlu membawakan solusi atas semua permasalahan umat ini melalui dakwah, ta'lim, ibadah dan khidmat kepada manusia.

Hazrat Maulana llyas ra berkata, "kamu buatlah amal agama sedaya upaya pada kemampuanmu nanti Allah swt sendiri akan buka jalan-jalan supaya kamu dapat mengamalkan perkara-perkara diluar kawalan kuasamu".

Oleh sebab itu, kita kerjakan usaha ini disamping menjaga kenyamanan orang lain kita hormati arahan dan aturan yang diminta pihak yang berwajib.

Semoga Allah swt menerima usaha mulia tuan-tuan dan menjadikan asbab hidayah bagi umat ini.

Aamiin.

Wassalaam

Maulana Saad damat barakatuhu

dan Akabirin Masjid Banglawali

Basti Hazrat Nizamuddin Aulia, New Delhi

13 Sha'ban 1442

"Berfikir tanpa kotak"

Ar Ra'isul Mutakallim, Tabligh Ki Zabaan (Lidah Tabligh) Hadrat Maulana Umar Palanpuri Rahmatullahu 'alaihi berkata: "Orang yang kuat adalah orang yang sanggup bertahan dalam arus kerosakan. Orang yang lebih kuat adalah orang yang sanggup melawan arus kerosakan. Namun orang yang paling kuat adalah orang yang sanggup merubah arah arus kerosakan hingga menjadi akannya arus kebaikan.”

“Dajjal bersama tenteranya mempunyai kekuatan yang amat istimewa dan amat tersusun. Begitu juga Yakjuj dan Makjuj membuat huru-hara di seluruh dunia. Kehebatan mereka tiada siapa yang dapat melawan dan orang beriman berundur dengan hanya makan zikir dan tasbih."

"Allah zahirkan kudratnya hanya dengan labah-labah yang kecil dijadikan asbab untuk menggigit tengkuk-tengkuk mereka hingga mati. Mayat mereka begitu busuk diseluruh dunia. Orang beriman tidak tahan terus berdoa pada Allah. Allah ta'ala hantarkan hujan dan banjir menghanyutkan mereka ke laut. Inilah yang akan berlaku di akhir zaman nanti."

"Amalan dakwah memisahkan hak dan batil seperti air menghanyutkan sampah dari emas dan logam-logam yang lain. Namun pekerja² agama jika wujud cinta dunia dalam hati mereka seperti emas dan disaluti logam-logam lain, maka banyak masalah yang akan timbul.”