Monday, November 14, 2016

PERINGATAN SEMPENA FENOMENA SUPERMOON 14 NOV 2016

Di akhir zaman, fenomena bulan kelihatan lebih besar & menggembung semakin kerap. Nampak je... thumbnail 1 summary
Di akhir zaman, fenomena bulan kelihatan lebih besar & menggembung semakin kerap. Nampak jelas semalam (6 November 2016) bulan sabit sangat terang dan hampir. Di dalam sebuah hadits sahih, dari Abdullah bin Mas'ud ra, ia berkata: Rasulullah saw bersabda:

اِنْتِفَاخُ الأَهِلَّةِ مِنَ اقْتِرَابِ السَّاعَةِ

"Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah menggelembung (membesarnya) bulan sabit.." Diriwayatkan oleh Ath-Thabrani.

Al-Haitsami berkata, "Di dalam sanadnya terdapat Abdur-Rahman bin Yusuf yang di dalam Mizanul I'tidal dikatakan sebagai perawi yang majhul. " Lihat: Majma'uz Zawaid 3: 146 dan Mizanul I'tidal 2: 600 oleh Adz-DZahabi.

Dalam riwayat yang lain dikatakan "..di antara sudah dekatnya hari kiamat ialah bahwa orang akan melihat bulan sabit seperti sebelumnya, maka orang akan mengatakan satu bentuk darinya untuk dua malam dan masjid akan dijadikan tempat untuk bersiar-siar serta meluasnya mati secara mendadak"

Dan dari Anas bin Malik secara marfu', Nabi saw bersabda: "Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah ketika bulan sabit nampak pada malam pertama dikatakan sudah malam kedua (tanggal dua)."

(Al-Haitsami berkata, "Diriwayatkan oleh Ath-Thabrani dalam Al-Ausath dan Ash-Shaghir dari Syekhnya, Al-Haitsam bin Khalid Al-Mashishi, sedangkan dia itu dha'if." Majma'uz-Zawaid 7:325. Al-Albani berkata, "Diriwayatkan oleh Ath-Thabrani dalam Al-Ausath dan Adh-Dhiya' Al-Muqaddasi, dan hadits ini hasan. "Lihat: Shahih Al-Jami'ush-Shaghir 5: 214, nombor 5775 ).


Fenomena Supermoon 14 November 2016

Bulan Purnama yang terjadi pada 14 November akan berada di titik perigee, atau titik terdekatnya dengan Bumi. Pada Supermoon 14 November ini bulan akan berada pada posisi 14 kali lebih besar (30 peratus lebih terang dari bulan-bulan biasanya) daripada seluruh fasa Bulan Purnama setiap bulannya sepanjang tahun 2016 ini. Bulan purnama di 14 November boleh digelar supermoon ekstra, tidak hanya terdekat bagi tahun 2016 tetapi bulan purnama terdekat di abad ke-21. Bulan purnama sepertinya dijangka tidak akan datang lagi sampai sehingga tanggal 25 November 2034.

Dan seterusnya pada 14 Disember, bulan berada pada fasa purnama dan fenomena supermoon terakhir dalam tahun 2016 dijangka kelihatan dan waktu terbaik untuk mengamatinya adalah saat subuh pada tanggal 14 Desember tersebut.

'Supermoon' terbesar sejak 1948 pada 14 November
'Supermoon' terbesar sejak 1948 pada 14 November

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/210706
'Supermoon' terbesar sejak 1948 pada 14 November

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/210706
http://www.bharian.com.my/node/210706

Firdaus Zainal P'donz Alfaedah Ibn Ishaq mau tanya..
Utk mlihat dr malaysia sebetulnya bila?
Bulan sabit atau purnama..
Keliru antara..
Bulan sabit atau purnama
Dan
14 nov atau 14 disember?


Alfaedah Ibn Ishaq
Alfaedah Ibn Ishaq Tiada kekeliruan di sini. Yang dikatakan "supermoon" itu merujuk kpd fenomena bulan purnama yg keterangannya luar dari biasa. Untuk tahun ini, 2016 ada baki 2 iaitu 14 Nov & 14 Disember yang mana fenomena supermoon pada 14 November adalah lebih trampil seperti yg sudah dijelaskan, ia yg "terbesar" dlm 7 dekad kebelakangan. Hadith bercakap mengenai menggembungnya "BULAN SABIT". Kesimpulannya sama juga samada bulan purnama atau bulan sabit. Soalnya "MENGGEMBUNG". Bulan purnama bukan tiba² muncul & menggembung dengan sendirinya. Pastinya ia dimulai dengan anak bulan & kemudiannya bulan sabit sehinggalah bulan purnama.

No comments

Post a Comment

"Berfikir tanpa kotak"

Ar Ra'isul Mutakallim, Tabligh Ki Zabaan (Lidah Tabligh) Hadrat Maulana Umar Palanpuri Rahmatullahu 'alaihi berkata: "Orang yang kuat adalah orang yang sanggup bertahan dalam arus kerosakan. Orang yang lebih kuat adalah orang yang sanggup melawan arus kerosakan. Namun orang yang paling kuat adalah orang yang sanggup merubah arah arus kerosakan hingga menjadi akannya arus kebaikan.”

“Dajjal bersama tenteranya mempunyai kekuatan yang amat istimewa dan amat tersusun. Begitu juga Yakjuj dan Makjuj membuat huru-hara di seluruh dunia. Kehebatan mereka tiada siapa yang dapat melawan dan orang beriman berundur dengan hanya makan zikir dan tasbih."

"Allah zahirkan kudratnya hanya dengan labah-labah yang kecil dijadikan asbab untuk menggigit tengkuk-tengkuk mereka hingga mati. Mayat mereka begitu busuk diseluruh dunia. Orang beriman tidak tahan terus berdoa pada Allah. Allah ta'ala hantarkan hujan dan banjir menghanyutkan mereka ke laut. Inilah yang akan berlaku di akhir zaman nanti."

"Amalan dakwah memisahkan hak dan batil seperti air menghanyutkan sampah dari emas dan logam-logam yang lain. Namun pekerja² agama jika wujud cinta dunia dalam hati mereka seperti emas dan disaluti logam-logam lain, maka banyak masalah yang akan timbul.”