Sunday, February 5, 2012

Muhasabah Maulid Nabi 12 Robi'ul Awwal 1433 H: Memahami Cinta Kepada Rasulullah SAW

بسم الله الرحمن الرحيم Segala puji bagi Allah SWT, Tuhan sekelian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi kita Muhammad SAW, ahli ke... thumbnail 1 summary
بسم الله الرحمن الرحيم

Segala puji bagi Allah SWT, Tuhan sekelian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi kita Muhammad SAW, ahli keluarga, sahabat, tabi'en dan sekelian pengikut mereka sehingga ke hari kiamat. Ya Allah! Permudahkanlah dan janganlah disusahkan segala urusan kami. Amin Ya Karim!

Insya Allah kali ini sama-sama kita dengar ceramah dalam bahasa Arab ini oleh Habib Ali Zainal-Abidin Al-Jifri. Kelahirannya: Habib Ali dilahirkan di kota Jeddah di Arab Saudi sebelum fajar pada hari Jumaat 20 Safar 1391 H (16 April 1971). Ibubapanya adalah keturunan dari putera Sayyidina Hussein RA bin Sayyidina Ali RA KAW. Salasilah Bapa: Ali Zainal-Abidin bin Abdul-Rahman bin bin Ali bin Muhammad bin Alawi bin Ali bin Alawi bin Ali bin Alawi bin Ahmad Abdul-Rahman bin al-Mawlah Arsha Ibni Muhammad Abdullah al Tarisi putra-putra al-Khawwas Alawi dari Abu Bakar al-Jifri bin Muhammad bin Ali bin Muhammad bin Ahmad bin Ibni al-Faqih al-Muqaddam Muhammad bin Ali dari Murbat Sahab Ali bin Muhammad Khalil `Qassam bin Alawi bin Muhammad bin Alawi bin Ubaidullah putra dari al-Muhajir ila Allah Ahmad bin Isa Ibni Ibni al-Naqib Muhammad Ali al -Uraidhi bin bin Ja'far ash-Shadiq bin Muhammad al-Baqir bin Ali Zainal-Abidin Hussein RA (cucu Rasulullah) bin Ali bin Abu Talib, RA KAW, suami puteri Fatimah al-Zahrah RA dari Rasulullah SAW.[/nb][nb]Salasilah Ibu: Ibunya bernama Marumah putra putri Hassan bin Alawi bin Alawi bin Hassan Ali al-Jifri. (dengan teks terjemahan ke dalam bahasa Melayu)

"Berfikir tanpa kotak"

Ar Ra'isul Mutakallim, Tabligh Ki Zabaan (Lidah Tabligh) Hadrat Maulana Umar Palanpuri Rahmatullahu 'alaihi berkata: "Orang yang kuat adalah orang yang sanggup bertahan dalam arus kerosakan. Orang yang lebih kuat adalah orang yang sanggup melawan arus kerosakan. Namun orang yang paling kuat adalah orang yang sanggup merubah arah arus kerosakan hingga menjadi akannya arus kebaikan.”

“Dajjal bersama tenteranya mempunyai kekuatan yang amat istimewa dan amat tersusun. Begitu juga Yakjuj dan Makjuj membuat huru-hara di seluruh dunia. Kehebatan mereka tiada siapa yang dapat melawan dan orang beriman berundur dengan hanya makan zikir dan tasbih."

"Allah zahirkan kudratnya hanya dengan labah-labah yang kecil dijadikan asbab untuk menggigit tengkuk-tengkuk mereka hingga mati. Mayat mereka begitu busuk diseluruh dunia. Orang beriman tidak tahan terus berdoa pada Allah. Allah ta'ala hantarkan hujan dan banjir menghanyutkan mereka ke laut. Inilah yang akan berlaku di akhir zaman nanti."

"Amalan dakwah memisahkan hak dan batil seperti air menghanyutkan sampah dari emas dan logam-logam yang lain. Namun pekerja² agama jika wujud cinta dunia dalam hati mereka seperti emas dan disaluti logam-logam lain, maka banyak masalah yang akan timbul.”