Monday, September 22, 2014

AKTIVITI GROUP ANTI KONSPIRASI & PROFIL AL FAEDAH AKAN DIHENTIKAN

We have a timeline yang dimesyuaratkan sesama org tanggungjawab itu hari. Kita akan mula kawal ... thumbnail 1 summary

We have a timeline yang dimesyuaratkan sesama org tanggungjawab itu hari. Kita akan mula kawal aliran entri di sini dengan ketat sebaik saja selepas musim Hajj 1435. Menjelang 1.1.2015 tiada entri baru akan dibenarkan. Cuma data dikekalkan untuk rujukan.

Untuk mengawal fitan-fitan kekeliruan, tiada sebarang entri baru dibenarkan di sini menjelang 1.1.2015. Hanya ruang komen dibenarkan di sini atas entri2 lama, dan juga di AF berjalan tanpa sebarang pemantauan.

Ruang komen blog tidak akan dibuka samasekali untuk mengelakkan kegiatan "trolling" dari suku sakat Killer23 dan yang sewaktu dengannya. Tiada sesi soal jawab atau perbincangan maya. Hanya "contact form" disediakan untuk feedback dan akan dijawab sekiranya mendatangkan manfaat.


Saya tengah rombak blog dan semua data facebook akan dikemaskini dan disusun di sana secara berperingkat. Anta boleh mula jadikan blog sebagai rujukan utama sebab kita akan kurangkan aktiviti di sini secara berperingkat.
Manburg: Moving towards complete cessation of FB activities ke syeikh? I know you've been saying that a time will come when you'll withdraw from this space.

Al Faedah: We have a timeline yang dimesyuaratkan sesama org tanggungjawab itu hari. Kita akan mula kawal aliran entri di sini dengan ketat sebaik saja selepas musim Hajj 1435. Menjelang 1.1.2015 tiada entri baru akan dibenarkan. Cuma data dikekalkan untuk rujukan.

Untuk mengawal fitan-fitan kekeliruan, tiada sebarang entri baru dibenarkan di sini menjelang 1.1.2015. Hanya ruang komen dibenarkan di sini atas entri2 lama, dan juga di AF berjalan tanpa sebarang pemantauan.

Ruang komen blog tidak akan dibuka samasekali untuk mengelakkan kegiatan "trolling" dari suku sakat "Killer23" (Sila tanya Sheikh Hamza Yusuf mengenai "KiLLer23") dan yang sewaktu dengannya. Tiada sesi soal jawab atau perbincangan maya. Hanya "contact form" disediakan untuk feedback dan akan dijawab sekiranya mendatangkan manfaat.


Manburg: Is it prudent to let the comments be posted without any monitoring?
 

Al Faedah: You cant block comments can you?
 

Manburg: You can delete, if it's being monitored.

Al Faedah: Sapa yang hadir dan rasa bertanggungjawab boleh mainkan perananlah kan? Belajarlah nasihat menasihati. I refuse to monitor, if I leave I leave. If you allow secondary admins, they might fall prey to temptations to make new postings, that's worse. Entries that are not synonymous with the main narrative is worse than comments, because it will mean that the admins who regulate are out of line.

Abdul Muaffirdaus: Xpa kot...at least yg still ad control keatas page group ni boleh delete komen pelik2... N kita dpt detect sapa2 yg misinfo n nasihat depa....depa dengaq xdengaq tu terkesan or xterkesan tu keja Allah swt...kita smpaikan...nasihat dan doa...semoga seluruh umat selamat dari fitnah akhiruzzaman yg semakin menggila skrg...

Al Faedah: Semua admin kena diturunkan atas andaian di atas Abdul Muaffirdaus

Al Faedah: Melainkan ada admin yang berani menjanjikan bahawa mereka tidak akan membuat sebarang posting baru samasekali. If you violate it's between you and God.

Al Faedah: Boleh dimesyuaratkan di sini. Kita terbuka pada sebarang syor.


Manburg: Once you leave there'll be other people leaving too. I'm still on FB now is just because of the knowledge to be gained here, i.e. AK. That's all ...

Al Faedah: Berkenaan mslh org yang merujuk pada anta untuk buat akaun Facebook dan sebagainya, saya nasihatkan jangan terbabit.

Abdul Muaffirdaus: Ana x brani... lgipun better sapa2 yg perlukan info atau nasihat leh direct contact or bertentang mata...itu lebih baik bg ana...

Al Faedah: Blog sajalah yang saya akan cuba maintain sebagai sumber rujukan utama. Itu pun kita dah elakkan fitan dengan menghalang semua bentuk tindakbalas. It's basically one way traffic. You either take the load in or don't. It's none of my concern.

Abdul Muaffirdaus: Ok tq ats nasihat tn af...masa 2 ana ssh nk tolak org mntk tlong...tmbh plak kita hormat otai2 ni...xpa...nnt ana contact depa...ziarah...ana nasihat depa berhikmah...insya Allah...my bad..

Al Faedah: Perkara metod perjumpaan dari masa ke semasa, ianya sudah dimesyuaratkan, ia akan berlangsung seperti biasa dan akan dimaklumkan di blog dan sesama mereka yang masih aktif di sini, mereka akan dimaklumkan oleh sesiapa orang tanggungjawab yang masih kekal di platform FB.

Al Faedah: Beza di blog ialah one-way traffic. Tiada ruang berbalah mujadalah, mengumpat, ghibah dan sebagainya. Basically kita nota dan kumpulkan data di blog itu saja. Boleh rujuk dan manfaatkan, habis cerita. Baz karo, potpet2 tak payah dah.

Al Faedah: Duduk lama2 kat sini makin tenat. Orang cerita pasei Konspirasi, depa cerita pasei TEORI konspirasi. Berpusing2 tak habis2 dengan fitan hingga khulasah dari perkara yang dibentangkan hilang.

Kita cerita mengenai musuh supaya kita bersatu hati dalam mengenal perencanaan2 musuh, dan punca intipati daripada musuh ini adalah Iblis.

Mereka sibuk potpet2 berhentaman pasal musuh dan perencanaan sampai hilang fokus. Yang lelaki mengumpat jadi perempuan. Yang perempuan jadi Wonderwoman makin kuat mengumpat.

Al Faedah: Dah 6 bulan (9 bulan sampai hujung tahun) kira memadailah. Dulu masa mula2 di sini ada orang yang tak setuju dan tegur saya awal2 lagi kerana aliran entri tidak terkawal dan bercelaru. Kita sudah beri ruang yang manasabah untuk semua orang bebas membuat posting2 mereka di sini, itu saja.

Sekarang sudah sampai masa untuk kita berhenti dan mengambil manfaat sepenuhnya daripada sebarang kebaikan yang sudah dikongsikan bersama di sini supaya ada kesempatan untuk merujuk semula forum2 perbincangan yang lepas, dan beramal dengannya. Bagi mereka yang tidak mendapati ada sebarang kebaikan dari yang lepas di sini, itu bukanlah menjadi masalah besar bagi kita. Mereka yang ingin mendapat manfaat dari manfaat akan menyaring dan mencarinya.

Al Faedah: Dengan perjalanan masa itu maka ditafsirkan Al Quran dan Sunnah. Khulasah dari penyingkapan 'ilmu itu adalah 'amal. Dengan sedikit yang diperolehi itu menambahkan pada 'amalan adalah bukan saja terlebih baik malah menjadi tuntutan. Daripada banyaknya "gambaran" ilmu tetapi tidak membawa kepada sebarang 'amalan maupun penghayatan, maka hendaklah diusahakan seadanya supaya beroleh hakikat 'ilmu melalui 'amal, bukan gambaran ilmu.
Al Faedah: Seorang yang memperoleh sedikit 'ilmu tetapi memahami hakikatnya lalu beramal dengan ikhlas, lalu ia mati pada keesokkan harinya, maka terlebih baik baginya di sisi ALLAH 'Azza wa jalla daripada seorang yang menghabiskan seluruh hayatnya menimba dan menyibukkan dirinya dengan pelbagai gambaran 'ilmu padahal tidak membawanya hampir kepada ALLAH Jalla Jalaluhu kerana tidak beramal dengannya, adalah perkara yang pada keseluruhannya adalah sia-sia belaka.
Diriwayatkan dari Imam Al Hasan, ia berkata : “Tanda bahwa Allah menjauh dari seseorang iaitu apabila orang itu sibuk dengan hal-hal yang tidak berguna bagi kepentingan akhiratnya”.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه وسلم: مِنْ حُسْنِ إِسْلاَمِ الْمَرْءِ تَرْكُهُ مَا لاَ يَعْنِيْهِ
[حديث حسن رواه الترمذي وغيره هكذا]

Dari Abu Hurairah radhiallahu 'anhu dia berkata : Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda : Merupakan tanda baiknya Islam seseorang, dia meninggalkan sesuatu yang tidak berguna baginya . (Hadits Hasan riwayat Tirmidzi dan lainnya) [Tirmidzi no. 2318, Ibnu Majah no. 3976]

Hadits di atas juga diriwayatkan oleh Qurrah bin ‘Abdurrahman dari Zuhri dari Abu Salamah dari Abu Hurairah dan sanad-sanadnya ia nyatakan sahih. Tentang Hadits ini ia berkata : “Hadits ini kalimatnya pendek tetapi padat berisi”.

Semakna dengan Hadits ini adalah ucapan Abu Dzar pada beberapa riwayatnya: “Barang siapa yang menilai ucapan dengan perbuatannya, maka dia akan sedikit bicara dalam hal yang tidak berguna bagi dirinya”.
Demikian maksudnya keberadaan kita di sini.

"Berfikir tanpa kotak"

Ar Ra'isul Mutakallim, Tabligh Ki Zabaan (Lidah Tabligh) Hadrat Maulana Umar Palanpuri Rahmatullahu 'alaihi berkata: "Orang yang kuat adalah orang yang sanggup bertahan dalam arus kerosakan. Orang yang lebih kuat adalah orang yang sanggup melawan arus kerosakan. Namun orang yang paling kuat adalah orang yang sanggup merubah arah arus kerosakan hingga menjadi akannya arus kebaikan.”

“Dajjal bersama tenteranya mempunyai kekuatan yang amat istimewa dan amat tersusun. Begitu juga Yakjuj dan Makjuj membuat huru-hara di seluruh dunia. Kehebatan mereka tiada siapa yang dapat melawan dan orang beriman berundur dengan hanya makan zikir dan tasbih."

"Allah zahirkan kudratnya hanya dengan labah-labah yang kecil dijadikan asbab untuk menggigit tengkuk-tengkuk mereka hingga mati. Mayat mereka begitu busuk diseluruh dunia. Orang beriman tidak tahan terus berdoa pada Allah. Allah ta'ala hantarkan hujan dan banjir menghanyutkan mereka ke laut. Inilah yang akan berlaku di akhir zaman nanti."

"Amalan dakwah memisahkan hak dan batil seperti air menghanyutkan sampah dari emas dan logam-logam yang lain. Namun pekerja² agama jika wujud cinta dunia dalam hati mereka seperti emas dan disaluti logam-logam lain, maka banyak masalah yang akan timbul.”