Sunday, March 10, 2013

PERCATURAN UNTUK SABAH

Sepanggar Bay Sabah Jumaat, 5 Oktober  2012 Pertikaian wilayah di Laut China Selatan membabitkan Jepun, China, Taiwan dan Filipina me... thumbnail 1 summary
Sepanggar Bay Sabah

Jumaat, 5 Oktober  2012

Pertikaian wilayah di Laut China Selatan membabitkan Jepun, China, Taiwan dan Filipina meletakkan tekanan yang besar ke atas Amerika Syarikat untuk meningkatkan kehadiran tentera di rantau ini.

Anwar & pegawai2 AS sekitar1990an
Amerika Syarikat sangat memerlukan sebuah pangkalan tentera laut di SEA berikutan penutupan pengkalan tentera Clark di Filipina. Masa sedang berjalan dan kuasa besar dunia itu memerlukan sebuah negara di rantau ini yang bersedia untuk membuka pesisiran pantainya kepada mereka.

AS perlu memerlukan kehadiran ketenteraan yang kuat berhampiran Selat Melaka, yang merupakan laluan laut di dunia yang penting bagi China di mana bekalan bahan api tiba.

Jawapan bagi Amerika Syarikat datang tak lain dan tak bukan daripada Anwar Ibrahim. Berikutan pembebasannya dari penjara, Anwar telah menghabiskan banyak masa di Amerika Syarikat memberi syarahan, menjalinkan semula rangkaian serta tawar menawar politik melalui firma perunding Anwar Ibrahim & Associates.

Anwar kembali bertemu ramai kenalannya yang berpengaruh semasa era beliau memegang jawatan Timbalan Perdana Menteri Malaysia dahulu. Selepas itu, idea untuk mempunyai pengkalan tentera laut AS di Malaysia itu telah diaktifkan semula dan sewajarnya menerima sambutan positif dari pihak Amerika Syarikat.

Persoalannya, sediakah Anwar untuk mengulas lanjut mengenai suratnya ini?


Surat yang dialamatkan kepada William S. Cohen, bekas Setiausaha Pertahanan AS di bawah pentadbiran Presiden Bill Clinton ini mempunyai implikasi yang mendalam. Cohen kini menjalankan operasi sulit AS di China di atas nama firma perundingan perniagaan, Kumpulan Cohen. Anwar menjalinkan hubungan yang sangat akrab dengan Cohen.

Anwar bersama Cohen ketika menjawat TPM
Anwar Ibrahim & Associates digambarkan oleh bekas Pengarah Urusannya sebagai "firma butik nasihat kewangan tertumpu kepada penswastaan​, transaksi Penggabungan & Pemerolehan rentas sempadan dan inisiatif projek kewangan. Pada laman MySpacenya pula Anwar Ibrahim Consulting menyatakan ia menawarkan 'Perkhidmatan Perunding Global bagi Strategi & Kewangan.
Kuasa besar dunia ini kini sangat memerlukan pengkalan tentera tambahan di rantau ini segera dengan apa cara sekalipun. Ini sewajarnya mampu mencetuskan satu mainan konspirasi terbesar di rantau ini (terutama sekali berikutan konflik yang semakin meruncing antara China-Jepun mengenai kepulauan Senkaku-Diaoyu lautan Asia Pasifik).

Dan orang yang boleh memberatkan skala kepada pihak Amerika Syarikat adalah Anwar Ibrahim. Pengkalan tentera laut yang dicadangkan terletak di Sepanggar, berhampiran Kota Kinabalu.

Kami akan menyediakan lebih banyak maklumat terkini sebagai naratif konspirasi dan mendedahkan bagaimana Anwar menawarkan Sabah dalam percaturan untuk kekuasaan di rantau asia tenggara ini .

No comments

Post a Comment

"Berfikir tanpa kotak"

Ar Ra'isul Mutakallim, Tabligh Ki Zabaan (Lidah Tabligh) Hadrat Maulana Umar Palanpuri Rahmatullahu 'alaihi berkata: "Orang yang kuat adalah orang yang sanggup bertahan dalam arus kerosakan. Orang yang lebih kuat adalah orang yang sanggup melawan arus kerosakan. Namun orang yang paling kuat adalah orang yang sanggup merubah arah arus kerosakan hingga menjadi akannya arus kebaikan.”

“Dajjal bersama tenteranya mempunyai kekuatan yang amat istimewa dan amat tersusun. Begitu juga Yakjuj dan Makjuj membuat huru-hara di seluruh dunia. Kehebatan mereka tiada siapa yang dapat melawan dan orang beriman berundur dengan hanya makan zikir dan tasbih."

"Allah zahirkan kudratnya hanya dengan labah-labah yang kecil dijadikan asbab untuk menggigit tengkuk-tengkuk mereka hingga mati. Mayat mereka begitu busuk diseluruh dunia. Orang beriman tidak tahan terus berdoa pada Allah. Allah ta'ala hantarkan hujan dan banjir menghanyutkan mereka ke laut. Inilah yang akan berlaku di akhir zaman nanti."

"Amalan dakwah memisahkan hak dan batil seperti air menghanyutkan sampah dari emas dan logam-logam yang lain. Namun pekerja² agama jika wujud cinta dunia dalam hati mereka seperti emas dan disaluti logam-logam lain, maka banyak masalah yang akan timbul.”