Sunday, March 3, 2013

Susulan Tragedi 1313: Lima lagi anggota polis terbunuh dalam serangan hendap pengganas Sulu di Semporna, Sabah

KUALA LUMPUR: Tiga lagi anggota polis terbunuh dalam serangan hendap ketika serbuan polis di sebuah kampung di atas air di Semporna,... thumbnail 1 summary


KUALA LUMPUR: Tiga lagi anggota polis terbunuh dalam serangan hendap ketika serbuan polis di sebuah kampung di atas air di Semporna, Sabah semalam, menjadikan jumlah mangsa kepada lima.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata dua lelaki bersenjata Sulu terbunuh dalam kejadian itu.

Insiden terbaru membawa kematian anggota polis Malaysia kepada tujuh dengan dua komando polis yang terbunuh semasa serangan Jumaat oleh Sulu militan berhampiran tempat persembunyian mereka di Kampung Tanduo di Lahad Datu, kira-kira 130 km dari Semporna semalam.

Lima anggota, beliau berkata telah dikerahkan untuk menjalankan rondaan keselamatan apabila mereka diserang hendap.

Pasukan keselamatan membalas tembakan, membunuh dua lelaki bersenjata.

Ismail menamakan tiga kawasan-kawasan di mana pasukan keselamatan terhadap warga asing - Lahad Datu, Semporna dan Kunak.

"Polis menerima maklumat dua penceroboh di dua kampung, Kampung Lormalong dan Kg Asas Lama.

"10 warga asing dengan tiga dalam pakaian seragam celoreng dan lengkap bersenjata sedang bersembunyi di sebuah rumah," katanya kepada media di Lahad Datu.

Dalam kes Kampung Tanduo, beliau berkata tiga daripada penceroboh yang cuba untuk meninggalkan kawasan yang dikepung, telah ditangkap.

Setakat ini tiada perintah berkurung atau nasihat perjalanan ke Sabah dilaksanakan.

Ismail menasihati semua orang untuk bertenang dan menahan diri daripada menyebarkan khabar angin.

Sementara itu, di Semporna, sekumpulan masyarakat tempatan di sini memukul seorang lelaki bersenjata yang mengambil mereka sebagai tebusan berhampiran Kampung Senallang Lama pagi ini.

Kira-kira 10 orang daripada mereka melawan kembali dengan menyerang penculik tersebut kira-kira 10:00 pagi sewaktu berjalan kearah kawasan bukit perkampungan pantai tersebut.

Murba Mohd Dahil dari Kabogan yang merupakan salah seorang daripada tebusan, berkata mereka menerkam lelaki itu ketika ia memaksa mereka untuk berjalan ke atas bukit.

"Setelah mereka merampas senjata pengganas tersebut dan menyaksikan dia tidak sedarkan diri, kami melarikan diri dan membuat laporan polis," katanya.

No comments

Post a Comment

"Berfikir tanpa kotak"

Ar Ra'isul Mutakallim, Tabligh Ki Zabaan (Lidah Tabligh) Hadrat Maulana Umar Palanpuri Rahmatullahu 'alaihi berkata: "Orang yang kuat adalah orang yang sanggup bertahan dalam arus kerosakan. Orang yang lebih kuat adalah orang yang sanggup melawan arus kerosakan. Namun orang yang paling kuat adalah orang yang sanggup merubah arah arus kerosakan hingga menjadi akannya arus kebaikan.”

“Dajjal bersama tenteranya mempunyai kekuatan yang amat istimewa dan amat tersusun. Begitu juga Yakjuj dan Makjuj membuat huru-hara di seluruh dunia. Kehebatan mereka tiada siapa yang dapat melawan dan orang beriman berundur dengan hanya makan zikir dan tasbih."

"Allah zahirkan kudratnya hanya dengan labah-labah yang kecil dijadikan asbab untuk menggigit tengkuk-tengkuk mereka hingga mati. Mayat mereka begitu busuk diseluruh dunia. Orang beriman tidak tahan terus berdoa pada Allah. Allah ta'ala hantarkan hujan dan banjir menghanyutkan mereka ke laut. Inilah yang akan berlaku di akhir zaman nanti."

"Amalan dakwah memisahkan hak dan batil seperti air menghanyutkan sampah dari emas dan logam-logam yang lain. Namun pekerja² agama jika wujud cinta dunia dalam hati mereka seperti emas dan disaluti logam-logam lain, maka banyak masalah yang akan timbul.”