Monday, March 11, 2013

AKHIRNYA MAJLIS PEGUAM MALAYSIA BERSUARA!

1. Kesultanan Sulu tidak lagi mempunyai apa-apa tuntutan undang-undang ke atas Sabah sejak Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) mengiktira... thumbnail 1 summary
1. Kesultanan Sulu tidak lagi mempunyai apa-apa tuntutan undang-undang ke atas Sabah sejak Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) mengiktiraf hak dan kedaulatan Malaysia bagi seluruh negeri timur Malaysia dan pulau-pulau sekitarnya semasa pertikaian wilayah pada tahun 2002, Majlis Peguam berkata hari ini.

2. ICJ mengiktiraf tuntutan Malaysia dalam keputusan mengenai pertikaian antara Malaysia dan Indonesia ke atas pulau-pulau Ligitan dan Sipadan di luar pantai Sabah pada bulan Disember 2002.

3. Filipina telah pada masa itu memohon untuk menahan keputusan tersebut tetapi permohonan itu ditolak.

4. Kesultanan Sulu melalui beberapa tindakan dan pelbagai instrumen berasingan antara 19 April 1851 dan 26 Jun 1946 telah melepaskan dan menyerahkan kesemua hak, kepentingan dan kekuasaan atas apa yang sebelum ini dirujuk sebagai Borneo Utara," kata Naib-Presiden Majlis Peguam Malaysia, Christopher Leong di sini dalam satu kenyataan.

5. Kesultanan Sulu, walaupun sekiranya wujud satu entiti undang-undang sepertinya pada hari ini, tidak lagi memiliki tuntutan yang sah keatas Sabah."

6. Kesultanan Sulu telah meletakkan tuntutan ke atas Sabah, dengan berkata ia semata-mata telah memajak Borneo Utara pada tahun 1878 kepada Syarikat Borneo Utara British untuk pembayaran tahunan sebanyak 5,000 dolar Malaya ketika itu, yang mana telah dinaikkan kepada 5300 dolar Malaya pada tahun 1903.

7. Walau bagaimanapun, Sabah telah menyertai Tanah Melayu, Sarawak dan Singapura untuk membentuk Malaysia pada tahun 1963, selepas mana Malaysia terus membuat bayaran saguhati tahunan sebanyak RM5,300 kepada kesultanan Sulu diatas dasar penyerahan negeri Borneo oleh kesultanan.

8. Manakala didalam suatu referendum yang dianjurkan oleh Suruhanjaya Cobbold pada tahun 1962 pula, rakyat Sabah telahpun mengundi secara keseluruhannya untuk menyertai Malaysia.

No comments

Post a Comment

"Berfikir tanpa kotak"

Ar Ra'isul Mutakallim, Tabligh Ki Zabaan (Lidah Tabligh) Hadrat Maulana Umar Palanpuri Rahmatullahu 'alaihi berkata: "Orang yang kuat adalah orang yang sanggup bertahan dalam arus kerosakan. Orang yang lebih kuat adalah orang yang sanggup melawan arus kerosakan. Namun orang yang paling kuat adalah orang yang sanggup merubah arah arus kerosakan hingga menjadi akannya arus kebaikan.”

“Dajjal bersama tenteranya mempunyai kekuatan yang amat istimewa dan amat tersusun. Begitu juga Yakjuj dan Makjuj membuat huru-hara di seluruh dunia. Kehebatan mereka tiada siapa yang dapat melawan dan orang beriman berundur dengan hanya makan zikir dan tasbih."

"Allah zahirkan kudratnya hanya dengan labah-labah yang kecil dijadikan asbab untuk menggigit tengkuk-tengkuk mereka hingga mati. Mayat mereka begitu busuk diseluruh dunia. Orang beriman tidak tahan terus berdoa pada Allah. Allah ta'ala hantarkan hujan dan banjir menghanyutkan mereka ke laut. Inilah yang akan berlaku di akhir zaman nanti."

"Amalan dakwah memisahkan hak dan batil seperti air menghanyutkan sampah dari emas dan logam-logam yang lain. Namun pekerja² agama jika wujud cinta dunia dalam hati mereka seperti emas dan disaluti logam-logam lain, maka banyak masalah yang akan timbul.”